Despre Economiști, adică

Faptul că absolvesc îl voi simți realmente cînd voi avea diploma de ”licențiat în economie”, cum se zice, la mînă. Dar am simțit și azi o bucățică din acest gust. Ultima pereche la ASEM, ultimul seminar 🙂

Impresiile cele mai puternice care mi-au rămas și îmi vor rămîne în memorie, însă, nu se datorează faptului că pentru ultima dată am răspuns în fața grupei, că pentru ultima dată … (bla-bla-bla), ci anume din considerentul că astăzi am realizat care e ”calitatea” forței de muncă pe care o are și urmează să o înghită Republica Moldova.

Nu aș vrea să supăr pe nimeni …dar, nu se merită să fii numit economist, cînd nu ai idee despre… faptul că economia e mai mult decît citirea referatelor de pe foaie. Elementarul: informația economică scrisă (ziare, net), vorbită, văzută (TV) – asta e ceva străin acestor persoane, care invocă pretextul precum că nu ar avea timp. Ei își permit să dezbată idea de pro sau contra aderării la UE fără ca să cunoască despre Acorduri de Asociere…

Nu sunt eu persoana care să le ”bage în cap” carte. Dar nici diplome nu le-aș da.

15 comments

  1. Natalia!
    Inteleg perfect aceasta emotie interna a ta.
    Trecuta-i si eu prin ea si imi era foarte greu sa realizez asta.
    Lasa…ma bucur ca printre economistii absolventi sunt si membri ai Clubului nostru si ei chiar au aspiratii de a fi numiti economisti si chiar o merita.
    Macar ceva ma linistetste…

    Like

    1. Dana Muntean · · Reply

      Asa e Veronica, CDE has got the power 😀

      Like

    2. 🙂 Nu pun la indoiala existenta “talentelor” sau, cel putin, a potentialelor talente in economie. Acestia macar sunt interesati sa faca ceva, sa creasca cumva… (bun exemplu cu CDE 😉 )

      Din pacate, insa, exista si alte tipuri de oameni, cu alte “scopuri”, adica… fara scopuri.

      Dana, noi tre sa ne apucam in serios sa lucram la image-ul CDE, sa ne promovam 🙂 Si sa dam exemplu 😛 🙂

      Like

  2. Tu nu cumva la mine te referi? ))

    Like

    1. Vadim, nu tre sa te simti cu musca pe caciula 😉 Cei care se vor simti astfel, nici vor comenta acest mesaj 😉 Plus, esti membru CDE, asa ca nu tre sa-ti faci griji la capitolul asta 🙂

      Ma refeream la “indivizi” care sunt in fiecare grupa, in fiecare universitate. Care… chiar rod papucii si adauga %%%% la rata somajului sau dimpotriva: au locuri de munca bune fara ca sa le merite…

      Like

  3. Vitalie Rotaru · · Reply

    Interesante conceptii aveti voi despre economie si despre economisti. Pe semne ca toti voi aveti dreptate cind va referiti la aceste fenomene in general. Adica acelasi contabil in general este si un fel de microeconomist.
    A fi si economist de talie larga nu inseamna doar universitate si chiar carti citite. In opinia mea mai presupune si ani grei de experienta in domeniu economic si mai ales cel al afacerilor capitaliste si desigur ca si invatarea spiritului de analiza a informatiei de gen economic. Altfel spus un economist cu nume ar trebui sa trebui sa fie un fel de ”proroc”, adica prezicator care se bazeaza pe fapte stiintifice si desigur ca si un bun analist politic. Am adaugat si analist politic din considerentul ca in Moldova in mare parte afacerile, adicaeconomia in general, sunt indispensabile de politica, adica de suveranietatea guvernarii.

    In concluzie cred ca majoritatea absolventilor urmeaza sa se dezamageasca de nivelul lor primitiv si inutil de pregatire universitare si au sa inteleaga ca absolvirea universitatii este doar un procent de succes in economie restul 99 de procente reprezinta munca, munca si iar munca. Desi V.I Lenin a oferit o solutie mai academica, adica el a spus Invata, Invata si iar Invata eu va sugerez sa sa le combinati studiile cu munca, adica cel putin cu serviciul si sa mergeti si la masterat si la doctorat si peste multi ani veti fi numiti economisti adevarati. !!!

    Cu jale si compatimire fata de absolventi,

    Vitalie

    Like

    1. Vitalie,

      Eu ca “aproape” absolventa a ASEM nu cred ca am nevioe de compatimire si jale 🙂 Si pentru mine studiile superioare (chiar incomplete) au pus o platforma destul de buna in ceea ce priveste conceptul de viata. In articolul asta nu m-am referit la economistii adevarati. Astia, da, ai dreptate, se pot forma doar prin experienta, timp, abilitati capatate prin practica si nu din teorie. Eu am vorbit despre acei “economisti” care “se bucura” de diplome pe care nu le merita. Nu m-am referit la nivelul general de cunostinte economice, nici nu cred ca as vrea dreptul sa vorbesc (sa pun pe cineva la punct) la acest subiect. Ma refeream la absolventii “fresh”, care au document ce ar trebui sa adevereasca un anumit bagaj de cunostinte, pe care in realitate ei nu il poseda!

      Iar fenomenul “general” despre care mai sus am discutat cu Veronica, Vadim si Dana este exact ceea ce ai spus si tu. De exemplu Clubul de Discutii Economice ASEM – asta e o “institutie” in care oamenii invata fara a cere certificate, scopul: de a capata experienta, de a deveni pe cit se poate de aproape de logica economistilor.

      Ceea ce as mai putea spune este ca: studiile universitare ii dezamagesc pe cei care nu stiu sa le utilizeze la maxim, cu maxima responsbilitate. Iarasi, nu e vorba de studii teoretice, de oportunitatile practice oferite.

      Like

  4. Vitalie Rotaru · · Reply

    La absolventi m-am referit si eu. Faptul ca stiti cu doua trei conspecte mai mult decit unii dintre colegii vostri nu va ofera lucuri de frnte in pedistalul economiei. Daca e sa fim realisti cred ca nici informatia de la universiatate, care de fapt e peste masura teoretizata, nu ati reusit sa o asimilati cum trebuie si in esenta toti absolventii sunt pe aceiasi treapta si toti au dreptul la atestate, fie si corupte.

    Like

    1. Mai mare prostie nu am auzit… Nici nu am chef de replici.

      Like

  5. Vitalie Rotaru · · Reply

    Ma bucur nespus. Succese in domeniu si combinari placute cu arta moldoveneasca. !!!!

    Like

  6. Vitalie Rotaru · · Reply

    Apropo prostie ti se pare acum. Peste citva ani ai sa realizezi ca am dreptate, adica eu sper ca ai sa ajungi la acest niviel.
    In fine sa inteleg ca nu mai ai ce scrie vizavi de replicile mele. Ce sa ii faci. Pentru mine a fost amuzant cel putin sa te provoc pina la absurditate.

    P.S. Rabdarea si intelegerea ta totusi au limite si ele sunt foarte mici. Te sfatui sa nu devii diplomat.

    Like

    1. Natalia Bejan · · Reply

      Nu e vorba de diplomatie in acest context. Nu vad sens discutiilor noastre. Nu am timp pentru ele atunci cind vad ca nu sunt inteleasa si nu vad sens sa mai re-explic ce am presupus in articolul scris.

      Nu mi-ai inteles pozitia – asta e. Eu pe a ta am inteles-o: nu spun ca o refuz, dar e mult prea radicala.

      Nu spun ca practica nu are importanta (are – cruciala importanta), dar nu despre asta am vorbit in ceea ce am scris mai sus. M-am referit la studenti, la educatie (nu la calitatea ei). NU sunt egali absolventii. Nu sunt egali in “cap”. Conspectele “zubrite” nu sunt unitate de masura in acest sens, ci moralul pe care il obtin (nici nu numaidecit de la anii “stati” la universitate).

      Like

      1. Natalia Bejan · ·

        “Apropo prostie ti se pare acum. Peste citva ani ai sa realizezi ca am dreptate, adica eu sper ca ai sa ajungi la acest nivel.” – o sa ajung, insa, nu trebuie sa te supraapreciezi in acest sens.

        Nivelurile mele nu numaidecit tind spre ale tale 😉

        Like

  7. Vitalie Rotaru · · Reply

    Sigur ca nu dar obiectivitate triumfa tot timpul. Eu stiu ca am dreptate si pozitia mea este una realista.

    Like

    1. Chiar daca nu sunt chiar in toate cazurile de acord cu pozitiile tale, imi pare bine ca cunosc oameni care stiu sa-si pastreze pozitiile 🙂

      Like

Leave a Reply

