Diplome angro

După mai bine de doi ani și jumate, încadrată în diferite organizații non-guvernamentale și activități prin care am încercat promovarea ideilor, inițiativelor, părerilor studenților… am înțeles că sunt împotriva autonomiei decizionale a acestora în sistemul oficial de învățământ. Straniu?


Cum arată universitatea ideală a majorității tinerilor? Ieftină? Xeroxată? Cu access nelimitat la net (adică, odnoklassniki)? Lucrează o zi în săptămână? Vacanța lungită? Și, fără semne de întrebare: diplome roșii fiecăruia. Angro. Dintre doi profi, stundeții aleg pe cel despre care se spune că e mai puțin exigent, că mai are obiceiul să lipsească, că nu prea ”gruzește”, că eliberează de la examene cu note de la 8 în sus: Oooo! Iaca aista profesor! Dă-mi o pace și-ți dau cât spui.

Idea asta, probabil, recurge de la convingerea mea din ultimul timp că Republica Moldova are nevoie de un regim totalitar! Dictatură corectă. Limitare și educare. Nu nu poate moldoveanul nostru să înțeleagă că în locurile unde scrie că ”nu se fumează” într-adevăr nu se fumează. Nu nu înțelege moldoveanul nostru că dacă dai bani pentru ceva, trebuie să fii responsabil de investiție (la sistemul educațional mă refer). Nu avem noi așa instincte. Încă.

Din aceste considerente, cred că cel mai corect e să dai liberatate studentului să organizeze, să participe, să fie ascultat, dar să nu și decidă. Pentru că până a decide mai are multă mamaligă (măligă) de mâncat.

Contraziceri la acest subiect știu că ar avea mulți… sau nu?… Nuștiu.

Advertisements

20 comments

  1. DummyK · · Reply

    Hey total de acord cu tine , cultura studentului moldovean inca nu este creata la fel ca si cultura profesorului , managerului , administratorul leeleal , suntem o combinatie de mai multe influente etnice… din pacate aceasta afecteaza negativ. Eu sunt impotriva la nota 10 , kiar lasa sa puie 6 profesorul ca sa stie studentul ca pentru 10 trebuie sa invete, dar vezi ca problema aici trebuie pusa altfel : totul vine de la profesor: deoarece el este remunerat putin el permite studentilor sa-l mituiasca si de aici la student incepe intregul lant de beneficii a drepturilor de student. Ar trebui dintai profesorul sa fie remunerat la nivel si astfel sa-r inchide cat de cat lantul asta vicios, dar pana atunci moldoveanul nu o sa inteleaga ca in lume exista o lege pentru succes : ” Trebuie sa fii cel mai bun in domeniul tau “

    Like

    1. Natalia Bejan · · Reply

      Referitor la note… 🙂 Poate sună straniu, dar când merg la prietena mea (care învață la USMF, medicină) și aud ce note are și că e cea mai bună în grupă cu note de 7 și 8 îmi apare o invidie nebună. Pentru că dacă proful îți spune că ești bravo și-ți pune nota 6, înseamnă că HEY, ai unde crește!!! Unde să mai crești peste nota 10?! Eu am primit anul ăsta o notă de 10 pentru că profesorului i-a plăcut cum scriu eu în caiet: raționalizat. PROSTIE și mă simțeam stupid în fața întregului torent. Pentru asta treb puse notele? La sigur nu.

      Like

      1. Natalia Bejan · ·

        Nu am dat exemplul cu USMF în sensul că universitatea asta nu e coruptă sau e mai puțin coruptă ca oricare alta 😉

        Like

  2. Vadim Vieru · · Reply

    Da, cu părere de rău, este un adevăr și este unul pe care-l regăsesc și în facultatea mea, dar un lucru cel putin poate fi spus cu certitidine, vinovați nu sunt numai studenții (vinovat, nu în înțeles juridic)

    Like

    1. Natalia Bejan · · Reply

      desigur, de asta am și spus că… un regim totalitar, regulator, care să gestioneze și să educe generațiile… ar fi o soluție. Nu sunt studenții vinovați, ei se ajustează situațiilor și ”oportunităților”. Dacă, intrând la facultate s-ar ști că dacă nu pui mâna pe carte nu ai șanse să absolvești, numărul doritorilor de a risca banii pe contracte ar fi în vizibilă diminuare.

      Like

  3. alex · · Reply

    Dictatura e exagerata! Si apoi respectarea regulilor nu necesita numai decat un sistem totalitar. In Moldova avem nevoie de un enforcement si o cultura de respectare a regulilor, zic ca avem nevoie dar nu ca si vom avea din diferite motive.

    1. Ar trebui schimbate radacinile, multe din chestiile care le facem azi vin din anumite nerespectari ale unor norme. Chiar banalul scos a unui film de pe torrents.

    2. Organismele care ar trebui sa se ocupe de enforcement de cele mai multe ori is conduse de catre cei ce trebuie enforcestzati.

    3. Fiecare crede ca cel de langa dansu ar trebui sa se schimbe si sa respecte, si apoi, daca iese ceva din asta, un ban, atunci nu prea conteaza anumite norme.

    Hobbes sa fi venit in MD si-ar fi pus si mai multa incredere in tezele sale despre anarhie.

    Si totusi… nu cred ca avem nevoie de dictatura si sistem totalitar (cu exceptia ca eu sa conduc:))

    Like

    1. vezi… :))) la noi si dictatura ar fi extrem de subiectiva! 😀

      Like

  4. alex · · Reply

    PS: sistemul de notare din Universitatile noastre e ffffffffffffffff subiectiv.. aici e si buba, daca e subiectiv se poate de manipulat.

    Si nu conteaza ca in unele max e 7, iar in altele max e 10.

    Like

  5. sunt mai multe probleme aici. si cea mai importanta e cred deziluzia unui ongist care scrie proiecte
    pe hartie, le da la finantatori, aia dau bani, ongistul da insigne, fluturasi si scrie raport ca a promovat
    nu stiu ce (de fapt nu prea conteaza : libertate, autonomie etc) si asteapta sa iasa rezultatele din iarba
    ori sa cada din cer fara a se intreba bunaoara care e contextul mai larg al demotivarii studentilor.
    Poate nu ei sunt de vina ci niste factori structurali: criza pe piata muncii, nepotismul generalizat, gradul de calificare redus si competentele scazute obtinute in universitate si pentru ca suntem moldoveni, solutia preferata e cea locala: sa vina cineva cu toiagul bata si dictatura

    Like

  6. De accord cu Vitalie!
    Btw Vitalie, cum crezi la noi ar trebui introduse silabusurile, pentru ca asa stii ce ai de facut pentru nota, si stii unde sa atragi atentia mai mult si sa muncesti, nu te trezesti peste noapte ca nu ai note la obiectul dat, si ori profu tzi pune din cap, ori te intreaba o data si…aaa…
    mi-e imi place sistemul american, desi si aici sunt foarte multe probleme, dar cel putin e mai corect si mai obiectiv, parerea mea.

    Like

  7. Alex, silabusurile sunt de obicei la catedra dar nu se fac publice…e politica universitatii, cam aiurita…nu doar ca ar trebui trimise/date studentilor ci si afisate pe pagina electronica a universitatii…

    Like

  8. Inseamna ca ele exista, dar nu pentru noi, atunci pentru ce mai exista?

    Pentru ca, aici studnetul lucreaza in baza silabusului, si studentii semneaza ca l-au citit si isi asuma responsabilitatea de a fi ciki piki, daca nu, nota lui ii afectata.

    Like

  9. Napocel · · Reply

    Abia de acum vor-ncepe problemele…

    Like

    1. Ahaaa… nu pentru ca acuma apar problemele, ci pentru ca ies la iveala. Ajunge si la cele mai inchise locuri lumina zilei…

      Like

      1. Napocel · ·

        Da, ies la iveală. E bine că ies la iveală. E un-nceput. Nu va ajune chiar-n cele mai închise locuri că nici aici n-a ajuns.

        Like

  10. Sunt de acord cu afirmațiile care au fost postate până acum aici. Vreau totuși să completez cu câte ceva.
    La admitere, foarte mulți tineri vin cu media 10, fie în atestate, fie în diploma de BAC. Și chiar la prima sesiune, majoritatea rămân restanțieri sau primesc note foarte mici. De ce? Notele obținute la școală / liceu sunt umflate sau profesorii de la universitate sunt prea exigenți???
    Personal, sunt de acord cu afirmația multora precum că trebuie respectate drepturile tinerilor de a obține studii superioare. STUDII și nu doar diplome.

    Like

    1. …referitor la tinerii cu 10 la admitere si restante dupa… stiu personal.

      Like

  11. Deci, de ce un tânăr, dacă are posibilitatea de a plăti pentru studii, să nu o facă? Că dacă nu va veni la universitate, va face prostii (secte, de ex.). Dar! Transformarea învățământului superior în unul „de masă”, cum preferă multă lume să zică, știrbește din prestigiul studiile universitare și, automat, din cel al universităților.
    Să nu-mi zică cineva că avem un top al universităților din Moldova și că vreuna dintre ele este superioară alteia. Da, afirm că instituția în care activez, este cea mai bună. Dar, în comparație cu care?
    Natalia, ai atins un subioect ce mi se pare foarte important. M-aș bucura să pot folosi anumite idei de aici pentru un articol.

    Like

    1. Cu placere as mai contribui cu niste idei 🙂 Ar fi interesant un top al universitatilor 😀 Dar… criteriile trebuie sa fie multe si diferite, astfel, ca fiecare universitate, macar o data sa ajunga in top 😀

      Like

  12. Natalia, cred ca in acest sens ar fi mai simplu sa se elaboreze un top al liceelor, pentru ca ele mai ca nu se deosebesc unul de altul. In ce priveste universitatile… Daca avem doar o universitate de medicina, ea cu cine ar concura? Dar UTM? Ei bine, mai multe universitati au facultati / specialitati economice. Dar oare asta inseamna ca ele pot concura cu ASEM? Conform caror criterii? La sigur nu dupa numarul de studenti… Un rector din Ucraina a recunoscut, ca la ei, la elaborarea topurilor universitatilor participa si managerii diferitelor companii, deci, angajatorii.
    Nu stiu daca la noi ar fi si interes pentru aceste topuri. Iar cei care le-ar elabora, ar trebui cu adevarat sa fie obiectivi. E un subiect ce inca trebuie discutat. Dar e interesant. 🙂

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: