Moldova – satul Europei… (de la Iași)

România. Într-o aruncătură de picior de la Moldova. Doar câțiva pași trecuți și ești dincolo, în altă țară, în UE, în alt cerc de oameni, cu alt comportament. La așa-zisul Frate acasă. Bhhh… De azi: Dezamagită de propriile mele iluzii cu privire la frăția Moldova vs. România. Cine a luat că românii ne vor, ne cunosc, ne au de egali? Două pâini din același aluat, dar coapte diferit: au prețuri diferite.

La dezbaterea la care am participat astăzi la Universitatea Cuza Vodă din Iași nu trebuia să se întâmple nimic deosebit. Un eveniment la care putea să meargă oricine dorește din cei veniți din Moldova pentru participare în cadrul Forumului ”ÎmprUEnă”. Trebuia să fie o seară petrecută în motel, dar la ultima sută de metri am decis că merg și eu. Chiar dacă nu mă înscrisesem din timp în lista doritorilor de a pleca la dezbaterea respectivă, a fost acceptată propunerea mea de a mă alătura grupului.

Am mers. Vreo 50 studenți ieșeni și vreo 10 profesori de la Universitatea Cuza Vodă ne-au fost gazdă pentru circa două ore în care am vorbit despre tot și despre nimica. Niciunul din studenții români (adică chiar din România) nu a călcat niciodată dincolo de Prut (adică în Moldova). Da, adevărat, n-au ce face la noi, n-au la ce veni. Ni s-a reproșat că primim (adică) fonduri multe (UE, inclusiv și de la Ro) care nu dau rezultate… Nici un rezultat vizibil. Idea asta a fost pe loc contrazisă chiar de profesorii români care au susținut că, defapt, fondurile respective nu sunt chiar așa de imense ca să genereze rezultate impresionabile… Oricum, tinerii așa ne văd. Că înghițim banii lor.

Dar… nici nu asta m-a impresionat. Ci atitudinea generală. Moldova – satul Europei. În percepția românilor de rând, între ei și moldoveni există un ”zid al Berlinului”. Și nuștiu cum să mă contrazic, pentru că toată lumea zice că Iași-ul e inima Basarabiei, e mai aproape de inima Moldovei, deci, anume aici ar trebui și lumea să fie mai nostalgică, mai tolerantă, mai ”frate” decât întreaga Românie cu Moldova, dar nu am văzut asta nicăieri…

41 comments

  1. Poate nu ai căutat unde trebuie.
    Dacă te duci la o întâlnire unde toţi au ceva de zis şi niciunul nu renunţă la a o face, rişti să afli mai multe neadevăruri decât adevăruri!
    Dacă ţi-au spus nişte copilaşi de facultate că ţara ta nu e şi ţara lor sau ţi-au zis că noi ştim ce să facem cu banii iar voi nu, apăi află că habar n-au ce vorbesc. Din păcate, ei nici nu sunt în măsură să interpreteze istoria pentru simplul motiv că n-o cunosc.
    Mi-aş dori să nu consideri această experienţă a ta ca fiind definitorie pentru relaţii dintre românii de pe cele două maluri de Prut.
    Toate cele bune frate, deşi ar trebui să spun soro!

    Like

    1. Natalia Bejan · · Reply

      Poate și așa să fie… Nu mă pun pe extremă negativistă, dar am văzut ce am văzut și am auzit ce am auzit. Despre ”Istorii de dragoste” Md-Ro am auzit eu, da ca din povesti, de la altii, nu eu insami… Poate am ocazia să văd și așa ceva, ca să mă re-entuziasmez. Dar acuma… nu prea cred…

      Like

  2. Moldova cea mai levaea tara din europa 😀

    Like

    1. Natalia Bejan · · Reply

      n-aș spune chiar asa…

      Like

  3. Olga · · Reply

    cea mai levaia???mdeaaa…

    Like

  4. Alina M. · · Reply

    Suntem fraţi …şi, deci, fiecare trebuie să aibă casa sa, masa sa şi pe masă trebuie să caute tot fiecare să-şi pună…căci pîna la urmă toată ,,brânza” e cu bani ;). Ne mai întîlnim de sărbători, căci aşa e primit la creştini, ne mai sfătuim între noi…ne mai certăm, căci…de ..suntem ,,fraţi”…ne sărutăm dulce pe obrăjori şi…, fiecare, pe la casa lui, cu cât mai răruţ ne întâlnim cu atît e mai drăguţ. Şi noi sântem deja ,,măricei” şi ar cam trebui să ne purtăm de grijă singurei…aşa spune de fiecare dată Fratele mai Mare. Ca orice frate mai mare ne va ajuta când va fi nevoie, dar are şi el familia lui şi problemele lui nu mai puţin importante…;)

    Like

  5. vali · · Reply

    natalia NU suntem frati nene . unii facem parte din aceesi etnie si ATAT. ceilalti vor hartii de roman , burse , studii gratuite sau pensii si dupa aia constata ca sunt diferiti si romanii sunt tigani ( foarte pe scurt parerea lor )
    eu etnic roman daca ma duc la timisoara mi se spune cum ei ma tin pe mine ( asa e stereotipu ) . si ce .
    la voi cum e ?!!!! sunteti romani numai daca suntem toti destepti , vorbim frumos si va dam ceva . ei bine oamenii sunt fiecare cu interesu lui , cu idelile lui si cu simpatiile/antipatiile lui .

    Like

  6. vali · · Reply

    am uitat sa mai precizez ceva . cand te vei duce prin statele romane ( sau orase ) cand vei vedea lipsa de oportunitati si saracia vei intelge putin din atitudinea noastra .
    atitudinea e asta : noi dam bani la romani si atat . acum in rm sunt multi polietnici . romani ( nu de parada sau conjunctura )cred ca sunt maxim 10% . c-am atat cat sunt cei ce voteaza partide pro-romane .
    parerea mea

    Like

    1. daca tinem cont de modul in care scrii, numai roman nu te putem numi!

      Like

    2. Ceea ce spui, Vali, nu e chiar corect. Pina la urma nici comunistii nu sunt anti-romani. Dar nici de “unire” cu Romania practic nici un partid politic de influenta nu vorbeste.

      Nu am inteles una: “oi dam bani la romani si atat”. Cui da? Cine da? Romania da Republicii Moldova fonduri pentru ca e OBLIGATA sa o faca, ca membru al UE. Iti aduc la cunostinta ca toti membrii UE sunt donatori vor ei asta sau nu vor in marime de 0.7% din PIB. Inca ceva. Pina in 2010 fondurile care veneau in Md din Romania nu erau semnificative si mai mult decit atit: erau in descrestere. In 2010 au crescut drastic, practic de 2 ori comparativ cu 2009, anume pentru ca Romania trebuie undeva sa impinga fondurile. Si anume Moldova este printre tarile “prioritare” in acest sens.

      Like

      1. In 2010 vi s-au platit voturile din 2009.
        Asta-i tot.

        Like

      2. 🙂 eu n-am votat pe nimeni în România, dat fiind că nu am cetăţenia RO; şi nu am primit nici bani de la nimeni pentru fictivul vot.

        Like

  7. Sunt sigura ca mai multa lume ramane dezamagita de asemenea “relatii de dragoste” cu cetatenii Romaniei. Nu stiu de ce insa nu se deranjeaza deloc, in acest sens, miile de cetateni ai Moldovei care ar da orice pentru a se vedea cu pasaport romanesc. Cu regret, multi dintre ei isi doresc cetatenia romaneasca nu din patriotism, ci pentru ca numai asa se vad plecati, mult mai usor, din Moldova. Africa sa fie stat UE si, mai ales, sa fie mai aproape de Moldova, ca ai nostri si-ar dori sa fie africani…
    In realitate, cred ca si unii, si altii inteleg foarte bine ca declaratiile politicienilor, de pe ambele maluri ale Prutului, sunt doar declaratii, pentru ca omul de rand este BAGAT in seama doar in electorale… In rest… drept in cot ii doare pe toti de problemele cetatenilor, fie acestia din Moldova, fie din Romania…

    Like

    1. Tatiana, sunt absolut-absolut de acord, chiar discutam azi: pentru marea majoritate a cetatenilor moldoveni care aplica pentru cetatenia romana, pasaportul RO inseamna pasaport UE. Asta e cea mai importanta motivatie… Cu toate ca, nustiu ce sa spun: e asta bine sau e rau?

      Like

  8. Fondurile alocate Moldovei au crescut brusc in 2010 fiindca l-ati votat in masa pe Basescu
    Vi se platesc voturile asta e tot. Datorita voua a fost reales, impotriva vointei noastre.
    Pentru un pasaport si cativa lei.

    Like

    1. Poate ca si l-au votat, cei care au cetatenia Romana, adica, tot romanii-romani. Daca e bine sau rau, deja asta nu stiu…

      Like

  9. E rau, nu ai de unde sa stii.
    Vad insa ca pui semnul egalitatii intre cei care l-au votat pe Basescu si…Romani.
    Vai de romanime, ai ramas in Basescu.

    Like

    1. Atita timp cit la alegeri pot participa (doar) romanii, nu vad nici un “pacat” in a spune ca romanii l-au votat.

      Like

  10. Prostia nu e un pacat. E o infirmitate.

    Like

  11. Napocel · · Reply

    Io nu m-am prezentat la vot. Și cei care nu participă la vot fac poliitică. :d Un articol de-al meu-naintea alegerilor:
    http://napobloghia.wordpress.com/category/dezamagire/

    Like

  12. Natalia · · Reply

    In cei 7 ani petrecuti in Romania am cunoscut diferiti romani. Majoritatea intr-adevar considera ca le mincam banii – fonduri, burse pentru elevi, studenti. La liceu, unii colegi aveau ciuda pe noi – basarabenii – din motivul ca noi primim o bursa mai mare decit alocatia lor. Nu zic … nu toti ne critica, dar majoritatea asa parere au. Si vreau sa zic ca de cind am inceput sa invat in Romania, mai mult imi iubesc propria tara – Moldova. Si nu mai este ea cea mai “levaia” … Daca ai cap pe umeri te poti descurca si aici de minune.

    Altele spuse mai sus, ma abtin sa le comentez.

    Like

    1. Napocel · · Reply

      Prea sumbru ai scris. pe aici prin Cluj nu criticăm românii moldoveni din Moldova ozupată. Cu privire cu capul pe umeri… Nu prea te descurci strălucit în Moldova ocupată. Am fost și-am văzut ce este acolo și cunosc foarte mulți români moldoveni.

      Like

      1. Nu cred ca m-ai înţeles corect. Am spus că majoritatea au asa parere, nu toţi.

        Personal, nu am nimic împotriva românilor din România, am spus doar ce am observat de-a lungul timpului petrecut acolo.

        Ca în orice ţară, şi la noi există oameni cărora le vine greu, dar te asigur eu, că şi aici poţi să-ţi construieşti o viaţă frumoasă. Cunosc nu un singur exemplu. O fi situaţia la noi mai grea un pic, dar nici chiar până în acel moment în care Moldova să fie numită “cea mai levaia”.

        Like

      2. Natalia Bejan · ·

        Napocel, ai dreptate în faptul că nu toţi critică românii moldoveni, totodată eu nu trebuie să caut departe argument ca să-ţi arăt că şi inversa atitudine există. Chiar aici mai jos un domnişor a scris: “N-are nici o importanta ce vi se spune, ce credeti si ce “gasiti”. Va mai folosesc unii si altii in scop electoral. Integrarea voastra in UE e o utopie, nu se mai extinde. Se extinde Rusia. Ati ales calea cand v-ati proclamat independenta, soarta voastra nu-i mai intereseaza decat pe nostalgici. Sangele s-a facut apa. Apa de ploaie.”

        Nici nu am ce-i răspunde, pentru că până la urmă are dreptul aşa să creadă, aşa percepţie să aibă, mai cu seamă pentru că nu e unicul care gândeşte astfel… din păcate.

        Eu am avut şi experienţe foarte plăcute în România chiar câteva zile în urmă, la Bucureşti. Am cunoscut persoane deschise, EGALE cu noi. Mi-a plăcut să mă aflu în compania unor astfel de persoane cu viziuni cel puţin mai pacifiste şi tolerante. Da, Moldova e mai săracă la România şi Da, Moldova nu e în UE, România e. Dar ce are asta cu firea omului şi cu ceea ce gândeşte el faţă de (FIE) simplul vecin_!… Nu frate, vecin fie…

        Like

      3. Intr-adevar, suntem vecini si atat. Demult nu mai exista fratia cea de alta data.

        Like

      4. Vecini rai. Ucrainienii sunt vecini mai buni fiindca decat moldovenii. Nu-si vara ratul la noi in casa sa voteze la prezidentiale pentru o ciozvarta de pasaport
        european.

        Like

      5. Alex.Dumitrascu – dreptul la vot e un drept FIRESC al cetatenilor Romaniei! Daca condamni pe cei care voteaza, ii condamni tot pe cei care sunt cu pasaport romanesc in mana! Nimeni nu-si vara ratul la voi in casa fara sa-i fie acordata permisiunea! Si mai cu seama nu toti fac acest lucru. Iti permiti sa spui lucruri destul de condamnante pentru o tara intreaga neavand, cel mai probabil, nici cea mai mica idee ce se face aici cu adevarat…

        Like

      6. Natalia, degeaba incerci sa ii lamuresti unui roman situatia din tara noastra. Inca o data m-am convins de atitudinea “frateasca” pe care o au ei fata de noi. Mai Alex, te-as sfatui mai intii sa iti vezi de treaba ta in statul tau; nu suntem noi suntem vinovati de rezultatul alegerilor. Fii sigur ca nici jumatate din moldovenii cu pasaport roman de la voi din tara nu au fost la votare. Stai linistit.

        Like

    2. nu suntem noi vinovati*

      Like

      1. Imi vad de treaba in statul meu.
        Voi nu va vedeti de treaba si va inghesuiti sa va dati cu parerea despre cum merg treburile in Romania.
        Alegeti-va conducatorii vostrii pe care ii meritati si pe care ii doriti.
        La prezidentiale au fost suficiente 50.000 de voturi ca sa intoarca rezultatul si astea au fost ale voastre.
        Cand o sa platiti impozite in Romania o sa fiti cetateni romani.
        Deocamdata ati facut un troc simplu si imoral:
        bani contra pasapoarte pentru a evada din propria voastra tara, si daca se poate ceva “ajutoare”..
        Vreti sa va mai si iubim?
        Ucrainienii sunt mai putin ticalosi.

        Like

      2. Imi pare rau ca ai asa parere. Eu de exemplu nu am platit un ban pentru pasaportul roman. Am asteptat 8 luni si l-am primit, fara alte actiuni impotriva legii. Ii pui pe toti in aceeasi oala. Nu e corect din punctul meu de vedere. Si daca aveti un presedinte care s-a decis sa ofere mai repede cetatenie basarabenilor, nu e vina noastra. Poti sa-l critici pe el, iar pe noi lasa-ne in pace. Tot oameni suntem si noi, si putin ne preocupa politica voastra din Romania.

        Like

  13. Am mai citit ce ati comentat pe aici si am descoperit o prostie monumentala.
    Si anume ca Romania ‘pompeaza” bani in Moldova fiindca e membra ue si e obligata de Europa.
    Toate tarile UE platesc cotizatii anuale din care cotizatii se platesc ‘fonduri nerambursabile’ pentru dezvoltare si restructurare.
    Da’ mecanismul asta n-are legatura nici cu Moldova nici cu Osetia nici cu Gagauzia. E un mecanism intraeuropean.

    Like

    1. Natalia Bejan · · Reply

      Daca am inteles corect ceea ce spui: ai in vedere ca Ro nu are nici o obligatie fata de noi? Ba, Alex, anume ca tarile membre UE sunt obligate o anumita parte din PIB sa-l directioneze catre careva tari non-UE care sunt in lista de prioritati. In a Romaniei sunt cateva tari (o lista de vreo 5 state), printre care si Moldova. Asta o stiu de la o intrunire cu reprezentati ai Ministerului de Externe a Romaniei. Cert convinsa ca nu gresesc.

      Daca nu am inteles corect ceea ce vroiai sa spui, te rog sa ma corectezi in interpretari.

      Like

  14. Cretinism mai mare n-am auzit. Intrunirea aia a avut loc inainte sau dupa alegeri?

    Like

    1. Natalia Bejan · · Reply

      Mai, 2010. Daca vorbesc “cretinism” atunci nu face decat sa-mi ignori spusele. Instrumentul European de Vecinătate şi Parteneriat exista, despre el poti citi informatie aici:

      http://ec.europa.eu/regional_policy/glossary/enpi_ro.htm

      Like

      1. Natalia Bejan · ·

        Ai dreptate in ceea ce priveste ca anumite fonduri (destinate asistentei externe a UE) sunt colectate centralizat de la toate tarile membre UE intr-un buget comun, insa, nu toate fondurile merg pe aceasta cale. Anumite parti se distribuie prin alte programe multilaterale, institutii, agentii.

        Am gasit intre timp si lista tarile prioritare pentru asistenta externa a Romaniei: 1. Moldova, 2. Serbia, 3. Georgia.

        Like

  15. N-are nici o importanta ce vi se spune, ce credeti si ce ‘gasiti”.
    Va mai folosesc unii si altii in scop electoral.
    Integrarea voastra in UE e o utopie, nu se mai extinde. Se extinde Rusia.
    Ati ales calea cand v-ati proclamat independenta, soarta voastra nu-i mai intereseaza decat pe nostalgici.
    Sangele s-a facut apa. Apa de ploaie.

    Like

  16. Dupa reactiile voastre am impresia ca adevarul vi se pare mai cinic decat minciuna.

    Like

    1. Fie, Alex, fie.

      Like

  17. Si cam atat, mai vorbiti si intre voi, va intelegeti perfect.

    Like

    1. Natalia Bejan · · Reply

      merci pentru sugestie, cred ca ne descurcam noi 🙂

      Like

Leave a Reply

