Lithuanian experience

Între 5 și 9 iulie am avut posibilitatea să merg, împreună cu un team de 8 moldoveni, la o școală de vară organizată de Trasparency International pe parcursul căreia am pus în discuție tematica integrității prin prisma fenomenului de corupție.

Am fost surprinsă să descopăr că organizația în baza studiilor căreia mi-am ”preparat” teza de licență era, defapt, una  dintre cele mai naive organizații din acest domeniu. Nu intenționez să pară a fi ceva rău acest lucru. Naivi prin a crede că poți schimba chiar dacă simularea situației te pune în condiția în care minți, furi, dai mită – pentru ca să poți fie să câștigi, fie să nu pierzi ceva anume.

Naivitatea, însă, a putut fi înțeleasă și prin altceva. Transparency International percepe fiecare caz de corupție în parte ca situație personalizată, de aceea apare naivitatea de a te flexibiliza situației pentru a minimiza cel puțin pierderile pe care le suportă atât persoane în parte, cât și țările, economiile, guvernele (fiind totodată anume acestea cele mai corupte).

Evident că una dintre cele mai așteptate ”explorări” a fost Vilniusul, un oraș… în care în prima zi am căutat cu disperare măcar ceva-ceva să ne impresioneze și placă (fără succese mari), pentru ca a doua zi ghidul turistic să arate o cu totul altă față a acestui ținut: 79 biserici de diferite religii, muzee și castele total reconstruite mai mult după imaginație decât date exacte, cetăți mari care niciodată nu au fost cucerite (secretul: niciodată nu au fost atacate 😀 ).

Ce am învățat din această școală e că fiecare în parte, având impactul pe care îl are, cunoscându-și drepturile și obligațiile, poate contribui la diminuarea corupției și concluzia numărul doi: travelling is good 🙂 mai ales vara 🙂

P.S. A fost o experiență interesantă și activitate organizată la un nivel destul de înalt 😉

P.P.S. Nu ascultați lituanienii precum că mall-ul Acropolis e mai bun decât Ozas. Ozas rulles 😀

One comment

  1. […] Vară organizate de Transparency International: TI Summer School on Integrity despre care am scris aici la întorcere din Lituania. A ieşit un video foarte dinamic şi …nostalgic, pentru cei care […]

    Like

Leave a Reply

