Părerea mea despre referendumul pe care l-am boicotat pentru că așa am vrut.

Nu sunt eu, probabil, acest cetățean ideal care să trăiască într-un stat ideal și să simtă că părerea lui contează. Azi nu am mers la referendum nu pentru că susțin boicotarea pe care o promovau intens comuniștii, ci pur și simplu pentru că atâta glod și murdărie-i în țara asta, că nu cred nici în PRO, nici în CONTRA – că ar putea schimba un oarecare ceva sau cumva. Problema Moldovei nu constă în metoda alegerii președintelui sau a Parlamentului, problema constă în însăși consistența acestuia.

Oamenii se plictisesc de jocurile politice, continuând să trăiască pe câteva sute de lei pe lună. Fiind în continuare nevoiți să-ți educe copiii într-o societate fără identitate, ruptă în două maluri. Vândută de businessmani. Înșelată de propriul popor. Avem o țară, care, dacă ar putea, ar emigra ea însăși undeva unde să n-o găsească nimeni și de unde să nu mai găsească drum de întoarcere. Asta-i Moldova pe care o iubesc eu și de care îmi e milă…

Referendumul, de fapt, e necesar pentru soluționarea conflictului intern în AIE, pentru ca poporul să arate cu degetul cine și unde să stea. Nu e vorba că ar fi PCRM-ul mai bun, pur și simplu stereotipurile și nostalgiile continuă să mai bată pasul (în loc). Puțini care mai cred ipocrit că pot schimba ceva prin simplul fapt că avem libertate de cuvânt. Libertate de opinie. Până la urmă fiecare rămâne cu opinia sa. O ai – bravo, ține-ți-o pentru tine. Posteaz-o pe vreun blog – două. Și apoi uit-o.

Verișoara mea a primit recent un cadou de la o prietenă de-a sa venită din SUA: o radieră mare cât un penal pe care scrie: FOR BIG MISTAKES. Aș vrea să inventeze cineva o radieră și mai mare ca să șteargă politica asta moldovenească.

Dezamăgită.

24 comments

  1. dumitru h · · Reply

    trist,dar adevarat, natalia!!! la mine pe blog am postat si citeva ginduri despre societatea noastra in care am mentionat in linii mari ceea ce ai mentionat si tu!!! pacat, dar ar trebui sa se trezeasca toti odata!!! problema noastra e in noi, nu in politicieni, noi ca popor ne meritam liderii!!!

    Like

    1. Natalia Bejan · · Reply

      Meritam, meritam si mai ales acum: taaaare mai avem nevoie de niste lideri de calitate.

      Like

  2. Moldova e frumoasa insa Moldova inseamna Iasi, Putna, Suceava, Sucevita, Voronet. In Moldova nu se vorbeste ruseste !

    Ce tara e aia unde Eminescu spune ca sintem romani si punctum, cind Academia de Stiinte spune ca vorbim limba romana, iar 60% considera ca vorbesc limba moldoveneasca. Nu e de ajuns cuvintul lui Vieru ?

    vorba ucrainianului “bai moldovene !” oamenii aia isi merita saracia !

    Like

    1. Natalia Bejan · · Reply

      Moldova nu inseamna (doar) Iasi, Putna, Suceava, Sucevita, Voronet. Daca sunt din Chisinau (sau orice alta localitate a RM), unde vrei sa spui ca traiesc? Dar nu despre asta e vorba… in articol scriam de politicieni si referendum.

      De-ar fi asa de simplu, sa-l creada toti pe Eminescu…!

      Like

  3. foarte curajos in conditiile propagandei totale a guvernarii in blogosfera moldoveneasca.

    Like

  4. Alina Codreanu · · Reply

    oricum, din doua rele ar fi trebuit de ales un rau mai putin rau…dar nici tu, nici altii ca si tine nu ati mers la vot…iar indiferenta e cea care ucide…pacat…

    Like

    1. Alina, e alegerea mea si am argumentat de ce. Sunt sigura ca exista multe persoane care nu pot argumenta pozitia lor de ”de ce am votat pro sau contra”. Am scris eu undeva ca sunt indiferenta? Ca nu-mi pasa? Daca ai vazut: arata-mi si mie!…

      Like

  5. nu “doar”, de acord, dar in primul rind

    Referitor la politicieni , dupa atitia ani de comunism am fi putut avea noi un De Gaulle ? Eu cred ca generatia noua de politicieni e mult mai buna decit a lui Snegur si Lucinschi.

    referitor la politicienii cehi ce ne poti spune de extrema dreapta de acolo si de scandalurile sterilizarilor femeilor de etnie rroma ?

    Like

    1. …politica ceha nu ma prea intereseaza.

      Like

  6. unu' dintre multi · · Reply

    Sarutmainile, scuze de deranj. Din indepartata vecina de peste Prut, iti aprob cu caldura parerea. Am fost chiar de curand in Moldova, am discutat cu un sef nou al unui partid minuscul, i-am prezis ca referendumul nu va trece. Exact ce spui aici i-am spus timp de 5 1/2 h. Problema e ca starea de lucruri din Moldova e doar o reflectie a starii de dezintegrare a structurii statale din toata lumea. Lumea s-a saturat de statul acaparat de firmele hraparete, in unele parti mai mult decat intr-altele si, intr-un mod simetric, revenim incet, dar sigur, la vot cenzitar, la o rascoala in masa si la o reintoarcere spre aristocratie, apoi la evenimente mari, ca implozia UE, etc. In acele timpuri nu stiu daca va mai exista nici Moldova de azi, nici chiar Romania de azi, in aceste formate, caci si aici, ca si la voi, dragi consangeni, problemele sunt de exact aceeasi natura, fara nici o deosebire, cu exceptia formei: fiintam in UE, existati in CSI, in rest, nici o deosebire, oricat de mult ati crede voi. Iar UE nu e locul de unde vii contaminat de covrigii din coada cainilor, sa stiti voi sigur. De-ati vedea cata birocratie si coruptie si indiferenta e de aici pana la Atlantic ! Singura salvare e tot sfanta lozinca (dar aplicata, nu urlata): PRIN NOI INSINE ! Nu va mai scuipati cu rusii, ucrainenii, gagauzii, rromii, bulgarii, evreii, eventual cu nemtii (daca mai sunt) din republica aia din cioturi pe principiul limbii, ci uniti-va in a construi un viitor in toate limbile acelea, ca in Elvetia ! Oricum, a te naste prizonierul unui teritoriu si al unei limbi e in firea lucrurilor, dar a ramane asa e sub pretentiile de azi: asadar, a invata o limba straina nu e deloc rau, problema e sa nu doresti sa ti-o pierzi pe a ta, pe care le-o datorezi parintilor. In rest, asa cum sunt multe religii sunt si multe limbi, trebuie acceptate. Conteaza sistemul social de organizare in esenta lui, nu forma lui, care sa permita traiul relativ bun al tuturor sau, temporar, relativ rau al tuturor, iar in perioada asta inca de pace, a nu exploata avantajul de a fi oficial egal ca natie in ONU cu mamutii americani, rusi si chinezi e o prostie nemaivazuta. Caci in viitor, la o noua ocupatie, chiar ca se duce de rapa orice incercare locala de creare a bunastarii. Aflati voi, dragi romani din Moldova ca, intrucat sunt roman din Romania, pot spune cu mana pe inima, stiind ce zic, despre prostia si ingamfarea si nestiinta si nesimtirea celor de aici si despre modul dispretuitor in care-i privesc pe locuitorii Moldovei de Est (nu Basarabia, care e sudul Moldovei de Est, de peste Prut, si apartine Ucrainei acum, sub numele de Bugeac), locuitori care, in multe privinte, sunt, dupa parerea mea, mult mai seriosi si ospitalieri si sinceri decat gloata de aici. Totusi, modul acesta de gandire si autodeznationalizarea, fie inspre Vest, fie inspre Est, constituie si cauza separarii noastre de azi si a genei slabe a acestui neam, care repara, nu prevede, nu creeaza sistem, ci il adopta de-a gata si-l lasa sa putrezeasca spre dezintegrarea sociala. Si alte neamuri sunt asa, insa mie imi miroase mizeria de langa mine, nu cea din anumite parti din Africa, Asia si America Latina, ele sunt departe. Si nu vreau sa ma compar cu altii, ci sa corectez durerea mea, caci, cand ma imbolnavesc, nu ma consolez ca si altii sunt mai bolnavi, ci merg sa ma repar. Mai bine ar fi fost sa fi prevenit, insa. Intrucat liderii politici sunt jegosi peste tot si merita acelasi tratament, un glont, asa primitiv cum ma veti crede, eu ma refeream la modul in care vede omul simplu de la noi lucrurile… Primeste-mi inca o data aprecierile. Va asigur pe toti moldovenii cuminti, cati nu s-au pervertit, vorbitori de orice limba de acolo, de toata simpatia mea sincera. Multumesc pentru atentie si din nou scuze de deranj.

    Like

    1. Iti multumesc pentru comentariu. Si nici nu cred ca as mai avea ceva de adaugat…

      Like

      1. unu' dintre multi · ·

        Cu placere, oricand. Mi-am permis sa-mi exprim parerea si la alte articole anterioare ale tale. Multumesc inca o data pentru melodia aceea de la art. despre limba de stat… chiar acum il ascult din nou. E minunat, impreuna cu alte doua melodii ale celor doi magnifici cantareti, Doina si Ion Aldea Teodorovici. Eu nu apreciez omul cu bune si rele, ci ideea omului, sclipirea sa de geniu, rezultatul genial uneori al creatiei umane. Nu critic, insa, omul, pentru insuccesul sau, daca a dorit ceva bun, oricine mai greseste. Iar preferinta muzicala e subiectiva. De aceea, consider geniale notele melodice si versurile lui Grigore Vieru, pentru acest cantec, Lacrima limbii noastre. De asemenea, Clopotul invierii si Fuga, sunt celelalte doua piese. Desi acest comentariu trebuia sa-l fi scris dincolo, la art. d. limba, tocmai acum am vazut raspunsul de la tine si, pentru ca ascultam melodia asta, am scris mai repede aici, desi e nelalocul sau intr-un fel… Succes in continuare, ai, dupa umila mea parere, idei foarte profunde, e bine ca mai gandeste cineva intr-adevar, nu se preface, si pe taramurile astea ale noastre !

        Like

  7. am avut ocazia sa schimbam ceva…, dar poporul prost din rm a hotarit sa stea acasa shi sa nu mearga la referendum daca esti asa de proaste shi nu esti deacord trebuia sa mergi si sa aplici contra da nu sa stai acasa shi sa postezi diferite prostii pe un stupid de blog…. mii sila de voi….

    Like

    1. Un sfat concret, dragă “eu”: du-te la nordul Moldovei, unde mii de moldoveni fac ceva concret, cultivă, cresc animale şi păsări. Şi nu numai că nu au nicio susţinere din partea guvernării, dar li se mai pun şi beţe-n roate… Spunele lor că îţi este silă de ei…

      Like

      1. adika pina a veni alianta la guvernare li se acorda ajutor agricultorilo…, si daca nu le mai acorda ai hotarit sa stai acasa shi sa nu mergi la referendum…, cum vreti sa vedeti rezultate si ajutor daca sunteti indiferenti un lucru simplu de tot nu ati putut face da sau nu…, desi s-au cheltuit bani pentru asta shi toto din buzunarele noastre….

        Like

      2. PS: stiu foarte buine ce se petrece in tara…, si nu e neaparat sa mergi la nord….

        Like

      3. Asa-numitule ”eu” iti spune doar una: anume pentru ca nu sunt prosta si pentru ca nu sunt nici contra modificarii art. din Constituție am stat acasa. Și îți sugerez să nu mai hoinărești pe bloguri, asa cum ai spus, ”proaste”.

        Like

  8. Natalia, mi-a plăcut ce ai scris. Sincer, a fost o surpriză pentru mine să constat că atâta lume s-a împotrivit să mai acorde încredere iniţiativelor actualei guvernări, fiind toţi dezamăgiţi de ceea ce se întâmplă în Moldova.
    Îmi pare foarte rău că cei care nu au mers la vot sunt numiţi proşti, incompetenţi etc. De s-ar analiza mai bine situaţia, s-ar vedea că lumea nu e doar disperată, dar şi enervată pe aşa-zisa activitate a celor din AIE. Numai ordinele, medaliile şi decretele cât fac!
    Să se ducă, cei care critică, prin sate, să vorbească cu cei care produc fructe şi legume şi acum sunt disperaţi din cauza că nu ştiu ce să facă cu această producţie. Să urmeze “sfatul” precum că ar trebui să producă mai puţin? Ori să bată din palme atunci când cineva “recunoaşte” că mănâncă harbuji ucraineni, pentru că cei din Moldova “conţin” nu ştiu ce???
    Mai rău va fi că cei care acum nu au mers la vot, ju vor şti ce să facă în cazul parlamentarelor anticipate………
    P.S. Că doar nu pot chiar toţi moldovenii să emigreze, nu???

    Like

    1. Mi-a placut intrebarea de la urma… E trista chiar, pentru ca in conditiile in care situatia in tara va ramane aceeasi vor ramane aici doar politicienii si cativa alegatori cumparati…

      Like

  9. bvbiblioteca · · Reply

    Nu crede în nimic doar un leneş, care stă şi aşteaptă să-i cadă mărul din pom. Încercaţi să faceţi ceva, nu să criticaţi politica din Moldova. Că aşa nu mai ieşim noi din sărăcie.

    Like

    1. Sa nu critic politica ar insemna sa fiu de acord cu asta. Esti multumit cu ceea ce se intampla in tara si vrei sa incurajezi actuala guvernare? Bravo tie, atunci de ce toti fug din ea?

      Lenevia nu are nimic nu boicotarea. Si nici macar nu am spus ca nu mai cred in nimic. In cazul respectiv am facut asa cum gandesc, daca cuiva nu-i place… sa se multumeasca cu rezultatele care sunt. Sunt sigura ca muuulti dintre cei care nu au mers la vot gandesc la fel ca si mine, si nu numaidecat sunt toti pro-comunisti.

      Like

  10. Da nu-i vorba de leneşi, oameni buni! Dacă atâţia oameni aşa şi nu au înţeles esenţa referendumului, considerând că trebuie să aleagă PE CINEVA şi nu CEVA, iar atâţia alţii au preferat să nu meargă la votare şi nu să iasă în stradă, pentru a protesta împotriva ordinelor, medaliilor, decretelor ş. a., înseamnă oare că toţi ei sunt proşti sau leneşi???
    Personal, nu am vrut să ies în stradă…….

    Like

    1. Incredibil, dar adevarat …. au ajuns si tineri destepti (credeam pina in momentul asta) sa nu-si exprime parerea la vot, negativa macar. Chiar pacat si rusine mare… ca, totusi, daca s-ar fi obtinut procentajul minim de voturi, ar insemna ca doar 1/3 ar fi luat decizia pentru intreaga tara ….

      P.S: ce sa mai zici de batrinii de prin sate care abia mai pot merge :(…

      Like

      1. A nu merge la referendul e un vot si e si o parere. Opinia mea fata de modificarea Constitutiei nu e numaidecat una negativa! Era a treia optiune la votare?!

        Like

Leave a Reply

