Sistem educaţional needucat (?)

La prima sută de metri, master, Cehia. Las la o parte şi poate pentru alt articol descrierea impresiilor despre arhitectură, râu, castel, catedrale etc. care-s, evidamente, impresionabile. Ceea ce dublu impresionează este modul în care lucrează sistemul educaţional în Europa. Desigur că nu mă pot pronunţa asupra întregului sistem educaţional european, dar cred că cel de la Charles University este unul reprezentativ în acest sens.

După doar două săptămâni (incomplete) de studii mi se face milă de ceea ce se învaţă în Moldova şi cum se învaţă. Nu dau vina acum pe nimeni – poate e o eroare moldovenească de sistem, dar: nu merge. Ne lipseşte multe din ceea ce ce găseşti aici: implicarea studenţilor – motivarea – prezenţa la ore – librăriile – bibliotecile – cărţile – profesorii – articolele online care trebuie citite – proiecte – esee – teamwork în studii – sens al creditelor – planificare a orarului în mod individual şi independent… etc. şi iarăşi etc.

Mi se face trist gândindu-mă la Moldova. Atâta trebuie schimbat!…

Advertisements

4 comments

  1. idsabau · · Reply

    Şi în România, la fel! Pe mine mă doare, că dintr-o naţie apreciată din punctul de vedere al calităţii şi rigurozităţii sistemului educaţional, am ajuns batjocura celor care consideră educaţia(prin învăţământ, mai ales)drept o “industrie” neprofitabilă! E in-ad-mi-si-bil!

    Like

    1. Natalia Bejan · · Reply

      Ar fi de inteles situatia daca nu ar exista persoane cu capacitati nici in Moldova, nici in Romania. De altfel, cred ca fiecare tara cu sistem educational rudimentar are muuulte persoane apte pentru studii de calitate… Nu e vorba ca oameni buni nu sunt: sistemul nu lucreaza bine, nu avem sistem de calitate.

      Dar chiar si cel din Romania e totusi mai inaintat decat al nostru, moldovenesc…

      Like

  2. Nu e pentru prima oară când citesc reflecţiii şi impresii ale moldovenilor care învaţă peste hotare. Şi toţi recunosc că şcoala din Moldova (de orice nivel!) mai are încă muuuuuuuuuuuult de parcurs până a fi competitivă. Totul, deci, se vede în comparaţie. Se zice că, dacă profesorii ar fi plătiţi mai bine, şi învăţământul ar fi mai calitativ. Încep să cred că nu e chiar aşa. Iar în prezent, cred că cel mai improtant lucru e ca fiecare specialist să lucreze în domeniul în care ştie mai bine. Adică, profesorii să fie şi în şcoală, să instruiască tineri. Dacă înţeleg că nu fac faţă greutăţilor, înseamnă că… se pot reprofila (că nici copiii de azi nu mai sunt ca cei de odinioară!). DAR!!! Dragii noştri pedagogi, lăsaţi politica asta răpănoasă, că vă vor năpădi jurnaliştii şi oponenţii din alte partide cu cei mai mari bulgări de murdărie! Vă trebuie???

    Like

    1. ne lipseste multe intr-adevar

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: