Reflecții asupra Irelevanței Exit Poll-urilor de la 28 Noiembrie 2010

A te îmbăta cu apă rece – asta e pe scurt reacția moldovenilor adepți ai ”anti-comunismului” la rezultatele exit poll-ului făcute publice la data de 28 noiembrie. Nu vreau să comentez dezamăgirea în rezultate, nici credibilitatea scăzută a instituțiilor care au făcut comanda respectivelor ”analize”, mă opresc doar la puținele puncte obiective, care consider că trebuie menționate, ținând cont de pompozitatea ”evenimentului” estimat de ”exit poll-iști”. Reminder:

Tabel: Distribuția Manadatelor în Parlament

PCRM

PLDM

PL

PD

Rezultatele Finale

42

32

12

15

Exit-poll CBS-AXA

37

35

12

17

Exit-poll IRES

28

38

18

17

Sursa: www.alegeri.md

Luând cunoștință cu detaliile desfășurării procesului de colectare a datelor pentru exit-poll, următoarele ”incidente” și ”erori” îmi par suficient de evidente în demonstrarea irelevanței rezultatelor obținute:

1. Numărul secțiilor de votare acoperite de exit-poll-uri. Comisia Electorală Centrală a făcut publice datele precum că pentru alegerile parlamentare anticipate au fost constituite 2037 secţii de votare dintre care 75 în afara ţării. Cu toate acestea, doar 253 de secții de vot au fost acoperite de IRES/Publika și doar 71 de secții de CBS/PrimeTV, ceea ce, în cazul primeia reprezintă aproximativ 12%, iar în cazul CBS: nici 4%. Totuși, ambele companii susțineau că marja de eroare constituie max +/-2%.

2. Operatori care nu cunoșteau limba rusă. Datele neoficiale susțin că o treime din populația Moldovei sunt vorbitori de limbă rusă. Dar să mergem pe partea oficială. Conform recesământului din 2004, 5.9% din moldoveni sunt ruși, însumând peste 200.000 persoane. Presupun că în cazul în care operatorii integorau vorbitori de limbă rusă, dialogul eșua și discuția era ignorată. Cu toate acestea se cunoaște bine că marea majoritate a vorbitorilor de limbă rusă sunt pro-PCRM, din considerentul tendinței acestora de a se apropia mai mult de Rusia decât de forțele europene. Finalmente, acest lucru înseamnă că procentul persoanelor care au votat cu PCRM a fost subestimat cel puțin din acest motiv.

3. Nesinceritatea respondenților – ”motivul” irelevanței datelor. Pur intuitiv să presupunem: probabil oamenii au reacționat astfel la un anumit comportament neobiectiv al operatorilor, fapt care ar fi ”impus” pro-comuniștii (care au fost clar subapreciați) să spună că au votat cu oricine altcineva. Pe scurt: ridicol și neprofesional.

4. Intervievarea persoanelor care au răspuns și nu persoanelor care trebuiau să răspundă. Aici comentariul e și mai scurt: comuniștii tac și fac (o spun neutru). Ei nu au făcut concerte, nu au apărut prea des la TV. Dar îi știam umblând de la ușă la ușă, la electoratul rural, care e mai conservativ și secretos, dacă vreți. Iar valul anti-comuniștilor este mai gălăgios (iarăși, o spun neutru), folosind oricare oportunitate de a-și exprima opțiunea pro-(centru)-dreapta.

Advertisements

4 comments

  1. Natalia, am sesizat în articolul tău o încercare de a justifica rezultatele exit-pollurilor. Din păcate, cei care le-au făcut au discreditat complet noţiunea de exit-poll, care trebuie să fie o oglindă a rezultatelor finale.

    CBS-AXA a dat-o-n bară fundamental cu 71 de secţii de vot, probabil că n-au mai mulţi operatori. E un număr foarte mic, cu toate astea, au dat rezultate “mai aproape de adevăr”.

    IRES a fost, vorba JurnalTV, IRESponsabil total. Lucrînd la peste 200 secţii, ceea ce este mai mult ca suficient pentru un exit-poll, ei pur şi simplu şi-au bătut joc de lucrul lor. Orice amator în sondaje, ar fi obţinut un rezultat mai exact ca al lor, lucrînd la aceleaşi secţii.

    Sigur, pentru că au făcut un lucru de mîntuială, au încercat să dea explicaţii, care nu trebuie să fie o scuză pentru rezultatele afişate.

    Like

    1. Mihai, justificarea mea a fost in sens negativ. Am incercat sa arat cateva indicii evidente ale neprofesionalismului exit-pollului, dar am facut-o cu mult mai rudimentar decat cum ai facut-o tu pe blogul tau 😉 🙂

      http://bologan.com/?p=1584

      Like

  2. Nu este prima lor eroare. Nu cred ca urmatorii 15 ani sondajele care le vor face vor fi relevante 😀

    Like

    1. Natalia Bejan · · Reply

      Și nici nu cred că oamenii vor crede în informația din sondajele lor… au dat-o-n bară prea tare.

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s