La final de prim’ semestru la Universitatea Charles din Praga

Iată-mă-s și trecută de ultimele examene din primul semestru de studii de master la Charles University. Studiile din Moldova și cele din Praga diferă 🙂 Dacă fac un very general overview spun cu certitudine și un pic de tristețe că calitatea studiilor e mult mai bună în Europa decât la mine acasă.

Primele zile, săptămâni de studii au fost cele mai tulbure 🙂 Mixul de o engleză ne-americană și expresii specializate economice de care nu am mai auzit – m-au făcut să mă simt într-un cu mult mai demanding environment. Eram (îmi place cum sună cuvântul ista:) indubitabil convinsă că-mi place microeconomia și că asta e ceea la ce, finisând ASEM-ul, mă pricep. Tot microeconomia de la Charles mi-a demonstrat că nu știu nimic din microeconomie și că poate să-mi placă mai puțin decât anterior. Iar alte obiecte, grație metodei de predare și a materialului interesant selectat – m-au captivat.

Una dintre diferențele majore dintre sistemul de grading din Moldova și cel ceh este metoda în care se formează nota. Dacă în Moldova sunt două componente practic care o alcătuiesc (maxim trei): teste, examen și reușita curentă, atunci la Charles am avut obiecte în care nota consta din… poate chiar 10 părți de acest gen. Astfel că nota este cumulativă, deci în avantajul tău – nu ai impresia că pierzi, ci că acumulezi, mai ales că nu sunt necesare 100% pentru a obține A. Avem cândva un sistem similar la liceu, la lecțiile de limbă și literatură română, la care puteai acumula puncte extra, care să compenseze pierderile de la alte ”etape”. La Charles poți pierde note doar dacă ești prins copiind la examen. Dar e o pierdere semnificativă, din motivul căreia cei prinși (unicii din experiența de până acum) au făcut în aceași secundă fail și au trebuit să ia decizia de a relua obiectul de la capăt anul viitor. În Moldova dacă ești prins copiind… care e cea mai mare pedeapsă? Supărarea profesorului.

Dar atitudinea profesorilor asta e alt subiect:

1. Salariile demotivează profesorii moldoveni, cu toate că eu aș accepta orice salariu, dacă aș avea o altă activitate pe lângă predare. Sper – cândva să-mi realizez acest vis 🙂 La Charles majoritatea profesorilor au încă o activitate pe lângă predat, fie ea de cercetare, fie practică, în mediul de afaceri, de exemplu.

2. Profesorii moldoveni, de obicei, nu sunt specialiști în domeniul practic al obiectului predat. Și o spun asta cu regret, pentru că am avut profesori buni în Moldova, care însă nu puteau să-ți explice cum un mecanism sau altul funcționează pentru că nu îl cunoșteau decât de pe hârtie și astfel nu puteau să te intereseze în ceea despre ce vorbesc… Nuștiu dacă aș putea să nu dau în acest caz exemplul domnului Majestrik, care la fiecare lecție ne strecura o nouă a sa funcție. Dacă vă interesează, aici info. De mai multe ori s-a întâmplat ca dumnealui să nu poată fi prezent la ore, acestea fiind înlocuite de asistenții săi, iar motivul invocat de asistenți era că Mr. Majestrik salvează la moment economia cehă și nu poate veni la ore. Acceptabile scuze 😉 Și mai interesant că nu e glumă sau subestimare. Pe bune. Apropo, la Charles nu mi s-a întâmplat nici o dată să fie anulate orele. Niciodată.

3. Profesorii moldoveni nu se distrează la ore. Ei vin la serviciu pentru că asta le e cerut și nu văd în acest mod interesant de petrecere a timpului, o metodă de a crește alături de studenți. Puțini profesori știu să facă acest lucru. La Charles am avut momente de râs în hohot pentru că profesorii se distrau la lecție, se distrau predând. ”Hey, tell me what is this; – Well, Mr. Professor, I don’t really have any ideas!, – Well, I don’t really need your ideas, just tell me what that is”. După care și profesorul, și studentul, și sala râde, dar nu înjosește studentul și nu-l scoate la tablă ca să-i arate până la capăt cine e deștept și cine e prost.

Eu oricum cred că cândva și sistemul din Moldova de predare va fi atins de o revoluție și se va schimba din rădăcini. Ceva timp îi este necesar doar.

Alt subiect pe care nu pot să nu-l abordez sunt notele în general, ca scop, ca țintă. Idea majoră de diferență este că dacă în Moldova marea majoritate a studenților la marea majoritate a obiectelor au scopul de a lua o notă cât mai mare, atunci la Charles aceștia vor să treacă obiectul, indiferent de notă – uneori. Iar pentru asta, cât de straniu nu ar fi, trebui să depui muncă. Muncă studenții depun și pentru a fi admiși la universitate. Cum e în Moldova – nu vreau să reamintesc.

Fiind student, trebuie să știi unde e biblioteca și mediateca și să știi cum intri acolo, ce faci acolo și care-s avantajele internetului în afară de odnoklassniki. Nu vreau să fac acum o discriminare, dar am impresia că utilizatorii rețelei de socializare facebook știu mai multe despre avantajele internetului decât cei care folosesc doar odnoklassniki. Asta așa, ca un p.s. Am avut de multe ori situații stresante în care trebuia să plec la o altă bibliotecă pentru că cea la care plecasem inițial era plină și nu mai găseai nici un scaun liber. Am avut și câteva situații când am așteptat sub ușa bibliotecii de la Cerge-ei pentru că venisem prea devreme și încă nu era deschisă. Dar trebuia, deci, așteptam. Și, apropo, nuștiu dacă ați observat, dar bibliotecarele cu care m-am ciocnit eu în anii de studenție din Moldova sunt tot timpul stresate și supărate. Ai impresia că o deranjezi în timpul lucrului (???).

Și în general experiența asta de studii în Europa, combinată cu posibilitatea de a trăi în cea mai ieftină și frumoasă, după părerea mea, capitală europeană – merită a fi trăită din plin, mai ales când ai posibilitatea să mai faci și niște diferențe de sisteme, de mentalitate, de …principii și valori.

Leave a Reply

