Dezgust: Egipt, Moldova… și politică.

Mi-aduc aminte de așa-zisa revoluție de la 7 aprilie 2009 din Moldova, când ceea ce îmi doream eu cel mai tare e ca autoritățile internaționale să audă, vadă și intervină în situația din Moldova pentru ca să schimbe ceva. Am vrut ca protestele să fie auzite, ca oamenii să aibă un punct de vedere, care să fie divulgat.

Protestele care acum au loc în Egipt îmi amintesc de ceea ce am trecut în Moldova, doar că egiptenii s-au găsit a fi mai curajoși decât moldovenii, din simplul motiv că au avut curajul a spune că nici opoziția nu e mai bună decât actuala (fosta) guvernare și că oricine nu ar veni la guvernare – e un guvern pentru bogați și nu unul care să-și facă griji pentru situația în care cei săraci s-au pomenit.

Pentru mulți, posibil, puțin contează ceea ce se întâmplă acum în Egipt. Da’ eu nuștiu cum m-am lăsat afectată de toată situația asta mai ales când vezi așa ceva:

sau citești așa ceva:

While protests remain at the center of attention, as jets fly over Liberation Square and escaped prisoners instill fear in the public, the political crisis could turn into a humanitarian one if the current economic paralysis continues. […] A big part of the production system is government-run, and this is frozen, including many of the bakeries making the subsidized bread. […] With distribution networks barely functioning and the Internet down since Thursday night, much of business in Egypt has nearly ground to a halt. […] “Nowadays, there is no government in office. You don’t have anyone to talk to.” […] “We did not get any new gas for the last two days. When I called the company, they told me there is no more distribution at this point and they don’t know when they can deliver again”

A taxi driver with two women waiting in the back seat said he had been to 12 gas stations since Saturday, and this was the only one with gas. “I am really worried. This car is the income for me and my family. No taxi, no money, no food.”

“This is the price that we pay for freedom”

from “Political crisis starts to be felt economically” via NY Times

Într-un anumit moment situația asta pare tocmai ridicolă, pentru că arată profunda incompetență a organelor care stau la cârma țării. În care pretinzi într-o anumită etapă a spune că ai încredere, pentru ca mai apoi să te simți tu însuți vinovat pentru alegerea pe care ai făcut-o și puterea pe care ai dăruit-o incompetenților.

Acum îmi dau seama de un răspuns clar și pentru situația Moldovei și mai ales răspunsul la întrebarea de ce nu am participat la referendum și de ce viața politică din Republica Moldova tot mai mult îmi provoacă dezgust. Pentru că e dezgustătoare.

7 comments

  1. Nătăliţa, cred că, pînă la urmă, revoltele, disperarea, deznădejdea, dezgustul, pierderea încrederii şi a speranţei, teroarea, autoritarismul etc. au aceeaşi culoare şi, în plus, nu au nevoie de hotar geografic. Sărăcia peste tot e sărăcie, indiferent de continentul sau ţara în care domneşte.
    Cu mare regret, ceea ce a fost la 7 aprilie 2009, în opinia mea, va rămîne în istoria contemporană a Moldovei ca o pagină ruşinoasă. Pentru că nimic din ceea ce s-a strigat în stradă nu a făcut ca situaţia să se schimbe. O conducere a schimbat alta. Şi atît. Eu, ca cetăţean simplu şi, mai mult, contribuabil, nu simt prea mare bunătate după conducerea guvernării. Ba mai mult: în ultimul an, fetiţa mea a devenit şcolăriţă şi trebuie să îi cumpăr bilet de călătorie în troleibuz, bilet care, între timp, s-a scumpit (doar nu e o noutate pentru nimeni!). Tot în perioada “de referinţă” s-au “îngrăşat” sumele din facturile pe care trebuie să le plătim. Ce nu s-a schimbat? Corupţia (mai contează în ce domeniu???), protecţionismul, servicii dintre cele mai proaste privind calitatea, produse alimentare “umflate” ca preţ, dar prăpădite cînd vorbim de calitate…
    7 aprilie? Ce am aflat noi despre acest 7 aprilie? Că s-a vorbit taaaaaaaaaare mult despre “cine, pînă la urmă, l-a ucis pe Valeriu Boboc”??? Iertată să-mi fie vorba, dar, pînă la urmă, chiar nu asta a contat cel mai mult. A contat cine a organizat toată treaba asta, cine a mînat studenţii în stradă şi, mai ales, cine “s-a bucurat” de dividende de pe urma haosului de atunci…

    Like

    1. Natalia Bejan · · Reply

      Deși eu, la mod direct, nu am fost “mânată de nimeni” pentru a participa la ceea ce a fost pe 7 aprilie, tot nu simt o contribuție extraordinară pe care s-o fi adus. Ba chiar în final simt că oricum, trebuia să fii sau de partea unei baricade politice sau de partea alteia, pentru ca până la urmă să te dezamăgești în ambele. Sper că problema e în timp și timpul va pune la loc toate lucrurile, făcând ca și țara noastră s-o ducă mai bine, cu oameni care merită s-o conducă.

      Chestia cu facturile eu pot doar să mi-o imaginez, dar și s-o văd practic pe propria mea familie. Cândva voi scrie un articol despre tot ce cred despre MoldTelecom, compania la care lucrează mama mea de mai bine de 25 de ani – tot cu ce se alege și cât de ne-simplu e până la urmă să reziști cu ceea ce câștigi în Moldova – groapa pe care au săpat-o guvernarea…

      Ai dreptate, la 7 aprilie, ar fi trebuit să conteze cu totul altceva, ceva ce a rămas a fi ne-important, uitat. ”Las’că poate-a trece…”, cum zice moldovanul…

      Like

      1. Sau “las-că-i ghini şî aşă”…

        Like

  2. Mamă dragă, Natalia, te rog foarte mult să îmi redactezi, mai sus, primul cuvînt din “mesaj”… Chiar îmi pare rău că am admis să scriu greşit numele… Mama lor de diacritice… Scuze, te rog…

    Like

    1. Natalia Bejan · · Reply

      Nici o problemă! 😀 făcut schimbarea 🙂

      Like

      1. Mulţumesc! 🙂

        Like

  3. Ion Tcaci · · Reply

    Politician=Bandit
    Există bandiţi aflaţi la putere şi bandiţi aflaţi în opoziţie.
    Dacă schimbăm bandiţii între ei cu locul nu rezolvăm problema.

    Like

Leave a Reply

