O alternativă pentru descurajarea mituirii în universități

Corupție înseamnă venituri (profituri) ilegale și nemeritate pentru unii – cheltuieli pentru alții. În sistemul educațional corupția are un statut aparte. Încep de la simplul fapt că un sistem educațional corupt înseamnă un capital uman ne-exploatat și evaluat incorect. Respectiv, oamenii incompetenți ajung la posturi importante, apoi țara întreagă se plânge de situație vulnerabilă, condiții indecente de trai și lipsa interesului din partea autorităților față de problemele populației. Iar din altă parte, studenții buni, cu capacități excelente devin tot mai mult motivați să plece peste hotare, arătând până la măduva oaselor ce înseamnă exod de creieri în adevăratul sens al cuvântului, pentru o țară în curs de dezvoltare (săracă).

Pornind de la idea asta m-am gândit că s-ar putea implementa un mod nou de combatere a corupției în instituțiile de învățământ. Foarte simplu în esență: motivăm participanții să descopere actele de corupție și prin asta să le descurajeze. Procesul de mituire are două sensuri: fie profesorul solicită mită pentru a pune (o anumită) notă, fie studentul mituiește pentru a obține o notă satisfăcătoare sau umflată pentru un anumit curs. Idea de la care pornesc eu e că atunci când nimeni nu are nimic de pierdut, procesul de corupție este oarecum mai ușor a fi făcut, pentru că atât profii sunt motivați să ia puținul oferit prin mită, cât și studenții – interesați de o notă trecătoare. În esență, însă, sistemul devine infectat.

Ce-ar fi dacă?…

1. Dacă studentul face o tentativă de a plăti mită, profesorul anunță organele competente din domeniu. Ca urmare, studentul este penalizat, mai exact: impus să achite salariul profesorului pe o perioadă de un an, adițional salariului legal primit de profesor.

2. Dacă profesorul solicită mită de la studenți, studentul anunță organele competente. Ca urmare, profesorul achită cotractul de studii al studentului până la finele perioadei de studii. Aici presupun că studenții-bugetarii sunt mai puțin corupți.

Prin ce aș vedea eu un asemenea sistem a fi lucrativ este că organele de guvernare cu suportă decât anumite cheltuieli administrative cu un astfel de program, care și așa sunt epuizate. Iar cheltuielile de combatere și pedepsire a ”infractorilor” sunt suportate de înșiși infractori. Printr-un astfel de mod de gândire: studenții ar putea denunța profesorii lacomi și incompetenți, iar profesorii ar fi motivați să-și asigure un salariu complementar celuia primit în mod obișnuit.

Plus la toate, se vorbește atâta despre faptul că sistemul educațional ar trebui să fie gratuit: dacă tot spunem că profesorii sunt cei care cer mita – în cazul în care aceștia sunt ”prinși în flagrant” și pedepsiți prin metoda expusă mai sus, ”riscăm” să rezolvăm problema studiilor gratuite, pur și simplu o parte din contractele de studii vor fi achitate de profesorii corupți.

Iată care-i idea mea…

Advertisements

7 comments

  1. Am citit. Inseamna ca trebuie sa modifcam codul penal si administrativ, fiindca acolo e stipulat despre mita pasiva si activa si penalitatile si consecintele uriase. Daca se aproba asta la invatamint, ar reiesi ca trebuie sa schimbam codul penal si administativ cu privire la mita si aplicata in toate domeniile. Ca cum asa penalitati usoara pentru invatamiint, iar medicii sa fie pusi dupa gratii cind sint prinsi cu mita? 🙂

    Like

    1. Nu sunt jurist, sunt economist, de asta modificările legislative care sunt necesare a fi făcute îmi sunt străine… Nuștiu exact ce e stipulat în Codul Penal și cel Administrativ cu privire la mituire, dar practic nu am auzit nici un caz mediatizat de mită care să fie identificat și scos la față.

      Toți despre asta vorbesc, însă, parcă ar vorbi despre ceva inexistent.

      De ce penalitățile pentru învățământ ar fi mai ușoare decât medicină? Pentru că e pusă la mijloc viața omului. În cazul educației există și opțiunea de studiere individuală, de schimbarea profesorului, iar medicul cu foarfecele în mână nu ți-l mai schimbă nimeni, mai ales pe masa de operație…

      Like

  2. eu zic sa nu inventam roata, ci sa ne uitam la politica comparata, si anume sa vedem cum au rezolvat acesta problema alte state. Dupa mine trebuieste de ridicat salariul la profesori, acesta va face profesia de dascalie mai prestigioasa, ce implicit va duce la un concurs mai mare pentru obtinerea postului de prof. Automat in invatamant vor veni oameni mai capabili. Atunci un prof care are venitul macar 1000 euro pe luna atunci crezi ca s-ar uita la cei 100-500 pe care ii propune un student prapadit și corupt. Sau daca o sa ceara proful mita o sa ceara sume foarte mari, ce va reduce darea de mita din parttea studentului. Atunci studentul se va gandi : mai ghini invat si-mi raman mie banii decat sa…

    Like

    1. De acord, Evghenii,

      Dar cred ca de dată ce anumite reforme cu cheltuieli reduse sunt atât de greu și anevoios de implementat, alocarea unor sume mari din buget pentru sistemul educational ar insemna o decizie radical. Eu as sustine-o, pentru ca intr-adevar ar fi o solutie optimala pentru motivarea profesorilor catre predare de calitate si …de ce nu? dragoste pentru ceea ce fac.

      Like

  3. prof_777 · · Reply

    evghenii are deplina dreptate!!!!!! daca sunt oameni care primesc salarii de 27 mii, 40, 44, 80, 73 mii lei lunar in RM……… de ce sa nu acordam salarii de macar 10 mii dascalilor, care invata nebunii astora!!!

    Like

    1. prof_777, doar ca sa adaug: de cele mai dese ori, persoanele care au asemenea salarii sunt cei printre factorii de decizie, cei care ezita si probabil nu cred in eficienta majorarii salariilor pentru profesori. Ori, poate pentru majorarea respectiva ar trebui diminuate salariile lor (functionarilor de varf), ceea ce e putin probabil sa se intample atata timp cat oamenii gandesc doar la buzunarul propriu.

      Like

  4. Vitalie Ciubotaru · · Reply

    Daca diferenta dintre salariul profesorului si plata pentru studii este egala cu suma mitei, atunci dorinta de a bate palma cu “contragentul” se egaleaza cu dorinta de a-l turna. Deci se poate calcula maremea “de echilibru” a mitei, la care metoda propusa mai devine ineficienta.

    P.S.: 🙂

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: