Despre inexistența lui Socrates

Există atâtea lucruri pe care nu le cunosc. Anume din acest considerent studiile au rost. Dar nu despre studii doar e vorba. Vreau să împărtășesc un caz pe care l-am trăit chiar eu. Stupid, dar educating.

În fiecare miercuri am obiectul ”Philosophy and Economics”. Obiectul ăsta: made my day and my week. Inspiră și învață. Săptămâna trecută am discutat despre Vechiul Testament și urmele de economie care pot fi de-acolo desprinse. Apoi am discutat câteva minute despre filosofii din Grecia Antică și am conchis că la lecția următoare continuăm discuția. Și pentru ca aceasta să fie mai productivă, în afară de lecturile obligatorii, ni s-a recomandat să mai citim ceva – orice de filosofii Greciei Antice. Și pentru că discuțiile noastre erau legate de Socrate, Plato și Aristotel am mers chiar a doua zi la o librărie ca să văd dacă găsesc ceva interesant să procur (când ești impresionat de ceva, simplele readings-uri de pe net nu satisfac).

Librăriile cehe nu au o varietate imensă de cărți filosofice, pentru că e Cehia, deci e în limba cehă. Iar până la lecturi în cehă eu mai am multă mămăligă de mâncat. Searching-ul s-a încununat, deci, fără succes, iar a doua zi am aflat ceva care m-a impresionat și mai tare.

Nu iaca de ce eu până acum nu am știut că cel mai probabil Socrates este un filosof…. care nu a existat niciodată?! Prima idee: cât de stupid arătam eu în librării căutând (și) lucrările lui – care (demonstrat) nu există. A doua idee: dacă el totuși a existat și e validă ipoteza a doua: Socrates niciodată nu a știut să scrie și citească, fiind analfabet – cât de extraordinar o fi omul ăsta, dacă a putut străbate până în zilele noastre să impresioneze (prin dialogurile lui Plato, unde Socrates apare ca erou principal)?! Pe mine asta m-a impresionat.

MORALA:

1. Pur și simplu să știți că nu există scrieri ale căror autor să fie Socrates.

2. Înainte de a merge la librărie ca să căutați ceva anume… convingeți-vă că autorul a existat și nu a fost analfabet.

Leave a Reply

