Jurnalismul își pierde din etică!

De multe ori se întâmplă să dau peste știri care-ți întorc pe dos toate așteptările în ceea ce privește etica bună și simplul moral: jurnalism demn, jurnalism profesional.

Primul material care m-a scos din sărite a fost făcut de ProTv cu vreo săptămână în urmă despre doi îndrăgostiți-amanți găsiți împușcați. Eu în general sunt contra imaginilor în care sunt arătate înmormântări sau violențe exagerate. Dar reportajul respectiv m-a indignat mai ales prin reporterul  (fiind desemnat ca printre cei mai buni din Moldova) care a întrebat mama fetei împușcate, care-și petrecea fiica la cimitir: ”Cum credeți? Fata dvs. a vrut să moară?” Este normal să întrebi una ca asta? Nu pun la dubii faptul că repoterul își face bine treaba, dar a exagerat.

Al doilea caz, mediatizat chiar astăzi se referă la bătrâna din Rusia care a murit de la infarct când a fost prinsă de security pentru că furase niște brânză dulce dintr-un magazin, era pensionară (70 ani) și nu-și putea permite luxul de a procura acest produs. Bătrâna a murit chiar în camera securității magazinului și absolut deloc nu înțeleg pentru ce a trebuit înregistrarea MORȚII SALE să fie pusă pe internet?!

Îmi par bine că jurnalismul se bucură de libertate și concurență în ultimul timp, dar goana jurnaliștilor pentru materiale impresionante e exagerată. Exemplele desigur că ar putea continua, dar nu cred că este cazul să continui șirul exemplelor, pentru mine și aceste două sunt suficiente pentru justificarea faptul că jurnalismul-și pierde rușinea…

7 comments

  1. Urmarind sirul gandurilor tale profunde si logica extraordinara nu pot spune decat un lucru- esti un pic cam prostuta!

    Like

    1. Nu cred ca am incercat sa dau dovada de profunzime si logica, desi evolutia jurnalismului cred ca destul de explicit arata ca dezgoleste prea mult adevar dureros. Nu văd legătură între părerea mea asupra jurnalismului și nivelul meu de inteligență, dar, mă rog, fiecare cu percepțiile sale.

      Like

  2. Dragă Natalia, în mod firesc, ar trebui să dau dovadă de solidaritate profesională, să iau apărarea colegilor mei din presă. Cu părere de rău, însă, constat şi eu că adesea nu mai vrei să vezi la TV reportaje ori să citeşti ceva din presă… Doar că ei, jurnaliştii, cel mai adesea ţin cont de preferinţele cititorilor / auditoriului. Cel puţin aşa se declară.
    Nici mie nu-mi plac reportajele de la înmormântări, dar!!! De ce ar trebui să văd, la TV, aceleaşi feţe ale politicienilor, despre certurile cărora chiar începe să îmi fie în cot? De ce unele ziare abundă în informaţii despre viaţa personală a diferitelor persoane, inclusiv artişti şi… iar: politicieni? Să fie oare acestea adevăratele preferinţe ale auditoriului???
    Dacă am vedea pe site-urile TV-urilor (cel puţin din Moldova), am vedea clar care reportaje au fost cel mai mult urmărite. Cu mare regret, adesea, acestea ţin de “senzaţii”…
    Şi hai să nu fiu de acord cu “jurnalismul îşi pierde rusşinea”. Este vorba de etica profesională, deontologică a noastră, a jurnaliştilor. Iar ea, etica, adesea variază de la o redacţie la alta. Sunt încă reviste, ziare, chiar şi TV care îşi mai păstrează o anumită doză de respect faţă de auditoriul care nu este interesat de lenjeria artiştilor sau a politicienilor…

    Like

    1. Tatiana, ai absoluta dreptate si vreau si eu sa fiu inteleasa corect: nu consider tot ce e la TV, radio sau presa mult prea iesit din comun! Dar e vorba de anumite detalii care uneori nu ar trebui sa fie facute publice, cel putin asta e parerea mea.

      Desigur ca ceea ce prefera telespectatorii, ceea si este proiectat la TV si sunt sigura ca asta si fac reporterii. Daca nu si-ar face bine treaba, nu as privi ProTv in fiecare zi, nu as citi, ceea ce citesc. Cu radio mai greu, mai rar. E si firesc ca aceasta sunt sursele noastre de informatie si ca ne-am “plictisi de la informatie plicticoasa” – evident.

      P.S. Voi reformula fraza ultima din text pe care ai comentat-o pentru ca sa nu fiu inteleasa a gandi prea radical si neprietenos fata de jurnalism.

      Like

  3. Deacord, Natalia. Postul TV menţionat de tine, în general, s-a orientat spre cantitate şi nu calitate… Ştirele astea muşamalizate cu omoruri, violuri şi lucruri asemănătoare sunt orientate spre public. Nu putem să îi acuzăm, ei prezintă ceea ce se vinde mai bine. Pentru ei nu contează că lumea nu ia nimic bun din o mare parte din ştirile postate, pentru ei contează că site-ul lor a fost vizitat săptămînal “de cei mai mulţi vizitatori unici”. Dar mie îmi trezesc dezgust ştiri de genul: vezi aici cu cine s-a culcat o profesoare din SUA condamnată la 100 de ani de închisoare, Efectul radioactivitatii de la Fukushima? sau Vezi în cîte minute a compus piesa pentru Eurovision Pavel Turcu… Şirul poate continua… Video cum bea lumea prin Chişinău şi perlele pe care le naşte… Dar adevărul e că noi, spectatorii, suntem aşa şi le facem rating…
    Nu cred că prind în următorii cîţiva ani o emisiune de investigaţii jurnalistice veridice care să dezvăluie fărădelegi, să fie obiectivă şi echidistantă… Nu are priză… Omul nostru vede ori alb, ori negru, nu vrea să se distanţeze de subiect şi să vadă minusurile celor susţinuţi sau plusurilor oponenţilor… Tre’ să ciuguleşti cîte un reportaj interesant la diferite posturi o dată în cîteva săptămîni. Postul X critică într-o direcţie, altul în alta… Vorbe, vorbe, experţi, politologi, economişti şi nicio analiză profesionistă. Puneţi-vă o întrebare: de ce nu se fac investigaţii jurnalistice la TV?
    @ Marioara, tipic moldovenesc să ataci la persoană, să arunci vorbe în vînt fără a argumenta sau a combate civilizat. Comment-ul dat, îmi dă ocazia şi eu să mă pronunţ asupra IQ-ului dumitale, dar bunul simţ şi educaţia îmi spune să fiu mai presus de astfel de comentarii “geniale”…

    Like

    1. Natalia Bejan · · Reply

      Dumitru, nici nu ai idee cât de bine ai nimerit la țanc cu comentariul. Câteva minute în urmă am finisat să privesc Știrile ProTv de azi seara, o fac ca de obicei, pentru ca să țin măcar cumva legătura cu realitatea din Moldova și am ajuns la concluzia că rămâne tot mai puțină dorință în mine de a mă întoarce acasă.

      În afară de politică murdară (un fel de joc de prost gust) și violențe sociale (viol, omor, suicid, maltratare), jurnaliștii nu aduc nimic altceva la știri. Și, Dumitru, ai dreptate, jurnaliștii vând ceea ce se cumpără. Și anume când mă gândesc că așa tematici de discuție au priză la moldoveni, …dorința de a reveni acasă… devine și mai mică.

      Like

      1. Întradevăr, ce îi doare pe ei că se găsesc cîteva zeci de utilizatori îşi doresc un jurnalism de calitate dacă există un milion ce savurează aşa aiureli… Este ca şi cum ai lupta cu morile de vînt… Faci curat prin parcuri cu Hai Moldova ca peste 2 săptămîni de 1 mai să se găsească o armată de bovine care să lăse tone de gunoi prin parcuri şi păduri…Dacă codul genetic îţi spune să te comporţi aşa, păi nu ai ce să îi faci…

        Like

Leave a Reply

