Cică, nu sunt demnă să vorbesc limba mea maternă (?!) şi-ar trebui să vorbesc rusa

Articol Vox.Publika

Ştiu că, în primul rând, comentariile unor trecători de bloguri care nici măcar nu au curajul să-şi lase numele adevărat la comentariu trebuie ignorate. În al doilea rând, ştiu că publicarea articolelor de blog e o activitate diferită de publicarea unor articole în presă, ziare, buletine de ştiri etc. Cu toate acestea, îmi expun şi eu părerea, indignată.

Am aflat că expresia mi-i interesant este traducere din limba rusă, motiv pentru care eu nu mi-aş vorbi limba maternă corect şi aş traduce rusa în română. Reieşind din asta, mi s-a recomandat să vorbesc rusa. Şi s-a pus, din cauza mea, ştampilă neagră pe predarea limbii române din Chişinău (cu toate că nu am făcut liceul la Chişinău).

Aşa cum sunt ruşi în Moldova care stau cu coarnele în gard nevrând să înveţe limba română, aşa sunt şi români care-s intoleranţi la cele mai mici greşeli făcute uneori din întâmplare sau iscodesc ei greşeli din mers. Am ştiut tot timpul că româna care ne reprezintă e româna ţăranului, omului de la sat, pentru că, să fim serioşi, nici Moldova, dar nici România – nu au fost niciodată ţări de boieri, ci de ţărani. Româna mea, deci, nu e româna DEX-ului. Dacă cineva verifică postările pe blog cu DEX-ul în mână, îi recomand să se abţină de la comentarii 🙂 Dacă s-a trezit acum cineva care pretinde că posedă limba română la perfecţie, iar cei imperfecţi nu sunt demni să o vorbească: să-şi ţină pentru sine comentariile.

Eu vorbesc limba română. Asta e limba mea maternă. Să-mi spui că nu sunt demnă să vorbesc limba mea maternă e ca şi cum mi-ai spune că nu sunt demnă de mama mea. Iar asta deja e intolerant din partea mea. La gunoi aşa comentarii şi aşa atitudini, şi aşa persoane, şi aşa concetăţeni.

11 comments

  1. Gene · · Reply

    Take a deep breath. Let it out slowly.

    Like

    1. Natalia Bejan · · Reply

      Thanks, Gene 🙂 Feel much better now 🙂

      Like

  2. Ovidiu · · Reply

    “şi-ar trebui” se scrie “şi ar trebui” 🙂
    Ai omis insa esentialul…cine ti-a sugerat sa te exprimi numai in rusa?

    Like

    1. Ovidiu, conștient am scris ”și-ar”, pentru a aduce expresia la o formulare mai prescurtată, mai populară… Referitor la persoana care mi-a sugerat să vorbesc în rusă: e un român care invocând câteva greșeli estetice în exprimarea mea (în română) mi-a sugerat să vorbesc mai degrabă rusa, decât să ”schimonosesc” româna.

      Like

  3. Ovidiu · · Reply

    Nu incerc sa-l disculp pe romanul din povestea ta dar am senzatia ca-l pot intelege. Cu siguranta este vorba de indignare la “schimonosirea” limbii lui dragi (ca si mie dealtfel) in “circumstante agravante” exprimata in termeni duri e drept dar justificata. O fi fost vreun perfectionist, nu am habar. Din moment de ai gasit necesar sa impartasesti nedreptatea ce s-a abatut asupra ta, deduc ca ai fost afectata, te-ai simtit jignita, si nu putin. Uite, fara sa-mi propun sa fiu snob, pot sa-ti cer eu scuzele ce i se cuvin. Asi fi curios daca si cum ai reactiona in situatia in care un bulgar spre exempu ti-ar “interzice” sa vorbesti rusa, folosind un argument similar.

    Like

    1. Diferite circumstanțe, diferite situații – probabil, diferite reacții. Nu cred că l-aș lua în serios pe bulgar… totuși, limba mea maternă este și limba României, de asta m-a afectat (atunci). Nu neg că aș ignora acum, deja, astfel de ”recomandări”, în general…

      Like

      1. Ovidiu · ·

        Deci nu episodul in sine a fost important in ce te priveste, ci modul sau intensitatea cu care tu te raportai la subiect, la factorul de stres. Tine de maturitate cred. 🙂

        Like

      2. Probabil 🙂 Mai am unde crește 🙂 Mai am a învăța a stăpâni implusivitatea, deși nu regret postarea articolului în sine.

        Like

  4. Ovidiu · · Reply

    Articolul in sine e minunat 🙂 Putini ar avea curajul in a se expune…felicitari !

    Like

    1. Mulțumesc, Ovidiu 🙂

      Like

      1. Ovidiu · ·

        Pentru nimic 🙂

        Like

Leave a Reply

