Guvernul Moldovei mutat pentru o zi în Cehia

La 29 noiembrie Ambasada Republicii Moldova în Republica Cehă a avut o zi extra-plină.

Au co-organizat Forumul Ceh-Moldovenesc de Business, la care peste 30 de companii din Moldova (din diverse domenii de activitate) s-au întâlnit cu peste 40 de companii cehe în scopul de a face schimb de experiență, contacte noi și de a discuta posibilitatea de cooperare internațională. Deși forumul a început încă dimineața, pe la orele 8 seara unii dintre businessmani mai erau încă la întrevederi. Și sper foarte mult că zilele acestea ei se vor întoarce acasă cu ceva palpabil: dacă nu cooperări puse pe hârtie, cel puțin idei și entuziasm.

Apoi, delegația venită din Moldova, în frunte cu prim-ministrul Vlad Filat, a mers la Guvernul Cehiei unde s-au semnat 3 acorduri de cooperare în domeniul sănătății, agriculturii și protecției sociale.

Și partea cea mai interesantă, cel puțin pentru tinerii moldoveni din Praga, a avut loc seara. La orele 18.00 delegația din Moldova s-a întâlnit cu diaspora moldovenească.

Ce mi-a plăcut mie cel mai mult e atmosfera care a fost una degajată de la bun început.

M-am convins încă o dată de diplomația admirabilă a domnului Iurie Leancă, care nu caută pe loc, dar știe foarte bine răspunsul pentru oricare întrebare. M-ar întrista plecarea dumnealui din Guvern.

Mi-a plăcut doamna Ministru, Valentina Buliga, care a răsturnat plângerile studenților care vor și așteaptă ajutor de la stat/guvern pentru a se întoarce acasă și i-a (ne-a) îndemnat să nu ne plângem atâta, ci să răbdăm și muncim împreună. Fapt care a făcut sala să o răsplătească cu aplauze …chiar sincere, cred eu. Trebuie să recunosc că îmi este greu să-mi imaginez cât de complicat este să fii Ministru al Muncii și Protecției Sociale, asta pentru că un astfel de ministru ar trebui tot timpul să îndure nemulțumirea oamenilor. Un astfel de ministru tot timpul are de rezolvat probleme extrem de grave în societate cu, cel mai des, finanțare minimă, de aceea, tot respectul meu pentru doamna Buliga. Și-i urez multă răbdare și putere…

A fost prima dată când l-am văzut face-to-face pe domnul Vlad Filat, în care spiritul de politican își spune cuvântul, fapt nu numaidecât rău. Apreciez deschiderea cu care a vorbit cu tinerii. Plus, așa cum de multe ori m-am convins: lipsa camerei de filmat contribuie muuult la o discuție mai… ușoară.

Trebuie să recunosc că de foarte multă vreme nu am avut așa emoții ca ieri, în timpul scurtului discurs. Sper că nu am dat pe față emoțiile! În momentul în care am văzut delegația intrând am simțit genunchii moi, ideile de discurs uitate… și îmi vine a râde de la faptul că scriu asta pe blog. Dar până la urmă e blogul meu și scriu ce vreau eu, nu? 🙂

Partea și mai emoționantă, dar mai mult surprinzătoare a fost la înmânarea diplomelor când m-am trezit printre cei cu mulțumire de la domnul prim-ministru pentru contribuția adusă la promovarea valorilor Republicii Moldova în afara țării. Mă mândresc foarte mult cu o astfel de distincție și i-aș mulțumi în primul rând domnului Ambasador, Ștefan Gorda, și domnului consul, Victor Haruța, pentru că cu singuranță ei au contribuit la crearea listei de persoane cărora le-a fost înmânată distincția.

Știu că aș putea fi pe departe obiectivă spunând acest lucru, dar evenimentele gen cel organizat ieri, mă inspiră să cred că acasă merge totul în direcția corectă, că oamenii știu ce fac… Cu toate acestea, ca o continuare a gândului expus ieri, Ambasada, ambasadorul, ne face să ne simțim în Cehia ca acasă și locurile străine de devin tot mai și tot mai aproape. Ceea ce e și frumos, și trist.

poze făcute de Alexandru Buliga cu fotoaparatul lui Veaceslav Mamaliga 🙂

7 comments

  1. Codrin Mihaescu · · Reply

    Macar cu Buliga nu se cearta premierul nostru… pana ce 🙂 S-au luat si de Popov dupa cum vad. Ce frumos cand toti se inteleg, hai sa zicem si asa de ochii lumii.

    Like

    1. Eu cred că doamna Buliga este suficient de înțeleaptă pentru ca să păstreze relațiile bune cu premierul. Și apoi, ei nu au ce împărți. Este clar că doamna Buliga face totul din dedicație și nu așteaptă, așa ca alții, posturi mai înalte…

      Like

      1. sunt de acord in privinta d-nei Buliga si Iurie leanca -da sunt diplomati adevarati din pacate imi rezerv aceeasi opinie despre d-nul Filat.

        Like

      2. Natalia Bejan · ·

        🙂

        Like

  2. nu stiam ca in exista diaspora de moldoveni ,vreau sa plec la studii in Praga bine ca no sa fiu singur p-acolo))))))articolul e super ,mi-a placut

    Like

    1. Natalia Bejan · · Reply

      Desigur că există și chiar e destul de unită, cel puțin spun asta cu convingere pentru studenți. Scrie-mi când vii la Praga și te introduc tuturor! 😉

      Like

Leave a Reply

