Despre ce bun găsim în sistemul educațional ceh

Education’s purpose is to replace an empty mind with an open one. (Malcolm Forbes)

Fără dubii, sistemul educațional din Moldova poate fi mai bun. Pentru a ajunge la nivelul a ceea ce numim studii europene sau, în general, studii străine, însă, el trebuie ajustat. Am avut șansa de a trece prin două sisteme educaționale oarecum diferite (cel moldovenesc și cel ceh – prin care mai trec încă). Iată de ce cred că s-ar cuveni să descriu avantajele sistemul ceh de învăţămînt, în care favorizată se simte toată lumea: și cel care învață, și cel care predă, și cel care angajează.

Prin ce este bun sistemul educațional din Cehia?

Profesori. Am avut în Moldova profesori buni și foarte buni. O viziune mai obiectivă cred că o oferă exprimarea studenților pe evaluez.eu. Dar profesorii din Cehia se evidențiază radical prin faptul că pentru majoritatea din ei sistemul educațional este doar a doua casă profesională și aproape niciodată prima. Să fiu mai explicită. Profesorul de Banking este în acelaşi timp și Președinte al Consiliului de Supraveghere al companiei Czech Airlines; profesorul de Philosophy and Economics este și Chief Macroeconomic Strategist la una dintre cele mai mari bănci de pe piața cehă, CSOB; profesorul de Monetary Policy este ex-Guvernatorul Băncii Centrale din Cehia, actualmente economist de frunte în țară. Lista continuă până la ultimul profesor. Deci, sistemul educațional pentru ei nu e o metodă de a agonisi bani sau de a-şi menține existența, ci de a se realiza ca personalitate, de a împărți din experiență și cunoștințe.

Incoruptibilitate. Cehii nu știu ce înseamnă expresia corupție în universitate. Și asta pentru că profii au alte surse de venit decât cele de la universitate, deci mituirea ar fi mult sub așteptările lor – pentru că au și ei anumite așteptări de la munca de predare.

Selecția studenţilor. Selecția, prin definiție, presupune o alegere non-random, deci cu un anumit sens, gândit. Sunt sigură că colegii mei de facultate (mă refer, mai ales, la cei veniți de peste hotare) mă vor susține când spun că atunci când vezi background-ul cu care tinerii cehi vin la master, te simți pentru început discriminat de conceptul de sistem educațional, care de la țară la țară oferă atât de mult sau atât de puțin. Selecția pentru admiterea la o universitate cehă presupune practic următoarele lucruri destul de simple: un semestru de pregătire înainte de admitere (care deseori convinge studenții că aceștia sunt născuți pentru altceva) și un examen complex de intrare. Deci, selecția are grijă de calitatea studenților.

La capitolul cantitate stăm și mai bine. Mi-aș fi dorit să fac o comparație cantitativă, dar biroul de statistică ceh este cam zgârcit în date la compartimentul număr de absolvenți per specialitate sau domeniu. Și, totuși, un exemplu mai puțin statistic lucrat poate fi relevant. Universitatea la care învăț este cea mai mare din Cehia și, cu toate acestea, circa (doar) 50 studenți absolvesc anual ciclul de master în economie. De licență – circa 150 studenți. Desigur că universitatea mea nu e unica, dar chiar și multiplicat la 10, 20 sau 30, datele respective sunt mici, comparativ cu cei peste 7000 absolvenți ai ciclului licență în Moldova sau cei peste 1800 masteranzi (BNS, 2010). În plus, contează și faptul că raportul de număr al populației Moldova:Cehia e circa 1 la 3.

Copiatul. Am văzut o singură dată cum cineva copie. Chiar în primele săptămâni din primul semestru. Povestea s-a încheiat cu repetarea anului la obiectul respectiv pentru cel prins cu mâța-n sac. Destul de calm. După asta toți au înțeles fișka.

Pe lângă acestea, aș mai adăuga lucru intens în grup, frecvență maximă a temelor pentru acasă, lucru cu deadline-urile, notele cumulative, posibilitatea de a acumula note în afara programului oficial (bonus points), bibliotecile bogate, lupta aprigă cu plagiatul, încurajarea originalității, etc.

Libertatea Alegerii. La universitate am 5 obiecte pe care, ca și student la master, sunt obligată să le trec. În rest (pentru încă 10-15 obiecte) – alegerea îmi aparține. Pentru cei curioși, meniul poate fi găsit aici.

Sistemul de Credite reprezintă una din prevederile Procesului de la Bologna. În Cehia acest sistem chiar lucrează, iar studentul folosindu-se de libertatea alegerii despre care am scris mai sus, colectează credite. Fiecare obiect, în dependență de complexitate, cerințe, importanță are diferită greutate. Poți alege între a lua multe obiecte și relativ mai ușor comestibile sau a lua mai puține, dar care te fac să studiezi mai aprofundat un anumit domeniu. În același timp, alegerea obiectelor permite studenților să-și formeze independent și nesiliţi de nimeni orarul de studii, adică, nemijlocit, de la cât până la cât vor fi la ore.

Și pentru ca să nu pară că exagerez cu laude, țin numaidecât să adaug că, totuși, nici acest sistem nu este unul perfect. Începând cu stresanta necesitate de a susține examene de stat, fiind la ciclul master (ceea ce nici în Moldova nu se practică), până la acordarea bursei doar în cash. Probabil, părțile slabe al acestui sistem ar putea servi ca subiect pentru un alt articol.

Și pentru final, puteți urmări și părerea altor tineri cu privire la studiile de-aici (pentru cei care vor să treacă peste publicitatea universității, mergeți la minutul 0:47). Spor la carte!

Articol publicat și pe Bloguvern

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: