“Tema pentru acasă” de Nicolae Dabija

Așteptările de la romanul lui Nicolae Dabija, din careva motive inexplicabile, erau mici. Dar eram curioasă și oarecum provocată de Irina să citesc anume acest roman, cu atât mai mult că deja aveam cartea (primită în dar).

Acum, după ce am încheiat lectura, o pun alături de favorita mea dintotdeauna, “Povara Bunătății Noastre” de Ion Druță și zic că aceste două cărți sunt eu. Anume ele prin simplitate, dar adâncime îmi ating suflețelul exact așa cum nici o altă lectură nu o poate face. Și lacrimi, și confuzie, și oboseală, și revoltă, și… atâta dragoste! Mihai și Maria nu au încetat să trăiască în mintea mea, pentru că eu am fost și-n clasa lor, și prin lagărele din Siberia cu ei am fost, și prin păduri am alergat…

Tema dragostei, atât de fundamentală și importantă, este atât de frumos completată de motivul libertății. Oriunde nu ai fi, indiferent de circumstanțe, omul trebuie să fie liber în dragostea sa, în lumea sa. Chiar dacă libertatea uneori înseamnă singurătate, pentru că așa cum scrie însuși Dabija în roman, “Turma nu are demnitate, chiar dacă atacă sau se apără. Omul o are și, atâta timp cât nu o părăsește, el nu poate fi învins”.

***

“[…] cea mai divină ocupație e să aștepți o femeie care nu va veni niciodată, pe care n-o vei găsi niciodată și pe care o vei clădi în continuare din nădejde și vis […].”

“O iubire ca un cutremur. Ca o spaimă. Ca o cădere într-o fântână adâncă. Sau – ca o prăvălire în cer. Totală. Fără rezerve. Fără discernământ.”

“[…] dacă Dumnezeu refuză în următoarele luni, până la congresul ordinar al partidului, să se înscrie în partidul comunist, el va fi lichidat.”

“M-a trimis Dumnezeu să-ți spun că el nu este.”

“[…] ca un lucru să dureze, acesta trebuie făcut de oameni liberi […].”

Leave a Reply

