Cu ochii pe Albania

În virtutea jobului pe care îl am, mi se întâmplă din când în când să ajung în țări pentru care sunt mai puțin pregătită din punctul de vedere… al turistului informat. Înainte de a ajunge în Albania, eu nu știam nimic altceva despre această țară decât faptul că (1) ar avea multă mafie, (2) Moldova este adesea aliniată Albaniei și (3) Tirana este un oraș colorat (am privit acest video TedEx).

După ce am făcut cunoștință, Albania mi-a lăsat o amprentă foarte caldă și plăcută. Culoare, gustul mâncării bune, dar oarecum trist. Încă o țară lovită puternic de istorie, de tirani, de comunism.

Eu nu am știut că țara cu cele mai multe tuneluri în lume este Coreea de Nord, urmată de Albania. Nu am știut nici faptul că în Albania există peste 700.000 de buncăre (șapte sute mii). Acestea au fost construite în timpurile comuniste, pentru o oarecare eventuală invazie străină, care nici nu a avut loc și, probabil, nici nu ar fi găsit buncărele ca și un mare obstacol… Buncărele pe care le-am văzut eu (astea din pozele de mai jos) sunt prevăzute pentru 4 persoane, dar chiar nu îmi imaginez cât timp aceste 4 persoane ar fi rezistat să stea în acest spațiu, în cazul unei invazii străine…

IMG_5469 IMG_5476 IMG_5479

Tirana e un oraș mai plin de culori decât Chișinău. Casele pictate colorat și graffiti interesante descriu și colorează destul de bine acest oraș. În plus, cred că e primul oraș în care graffiti nu îmi displace, pentru că camuflează destul de îndemânatic clădirile vechi.

IMG_5360

Muzeul Național, unde doamna care vindea bilete m-a întrebat repetat dacă poate totuși nu sunt studentă, pentru că aș putea cumpăra biletul la 50% reducere

IMG_5372 IMG_5376

IMG_5367

IMG_5501 IMG_5502   IMG_5505

Mâncarea în Albania este extrem de gustoasă. Este un fapt oarecum acceptat/recunoscut de societatea albaneză precum că ei simpatizează adânc italienilor (în mare parte, populația albaneză cunoaște și vorbește și limba italiană). Probabil, bucătăria a fost inspirată și ea de acolo, de peste mare. Spre fericire, însă, nu și prețurile, care sunt, după părerea mea, extrem de mici. Eu am profitat de acest lucru, mai ales pentru că meniurile oferă fructe de mare din belșug.

IMG_5410

Octopus, 4 EUR

IMG_5345

Salată din fructe de mare, 4 EUR

IMG_5409

Crevete, 3 EUR

Un alt oraș pe care l-am vizitat, pe lângă Tirana, a fost Durres, situat la 30 minute de la capitală, pe coasta mării Adriatice. Pentru a junge în Durres, am utilizat transportul bine-cunoscut de moldoveni: rutiere. Rutierele în Albania sunt exact ca și cele moldovenșeti. Urâte, parcate ilegal printre case, evitând astfel plata taxelor. Un orar prestabilit acestea nu îl au, pleacă atunci când rutiera este plină. Prețul biletul într-o direcție nu a coincis cu prețul biletului retur, dar oricum a fost ridicol de ieftin pentru o escapadă de după-amiază la mare.

Durres este un oraș pe cât de neinteresant, pe atât de drăguț. Unicul loc turistic care merită văzut, în afară de coastă, este amfiteatrul descoperit cu cca 100 de ani în urmă, fiind construit cu cca un mileniu în urmă, apoi îngropat de pământ și nisip. Mai multe case au fost demolate pentru a dezgropa un imens amfiteatru, uitat de vreme…

IMG_5399 IMG_5430 IMG_5437 IMG_5445

Dacă aș avea ocazia să revin în Albania, aș mai face 2 lucruri:

  1. aș merge în munți;
  2. aș merge într-o excursie la Bunkart.
Leave a Reply

